rom på skalarer hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fairing
    • October 2003
    • 574

    rom på skalarer hjälp

    jag fick rom på mina skalarer igår kväll dom har alltid ätit upp rommen så nu har jar tagit upp bladet och lagt det i ett 3l med protozin i som inehåller metylenblått,hur mycket ska jag ha i och behöver jag bara ha i en gång eller måste jag ha i varje dag och när ska jag börja byta vatten så metylen försvinner för det ska väl inte finnas kvar när dom födds eller,hjälp
    www.akvarietorget.se
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Hej fairing visst är det tråkigt när dom bara äter opp äggen...
    Här har Maria gjort en redovisning om hur man ska göra.

    Håll till godo!!!

    http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page78.html
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • borgen
      • October 2003
      • 7

      #3
      Hej fairing och alla andra!
      Mina skalarer lade rommen i lördags och jag sitter också med en massa frågor.
      Någon som vet svaren på dessa?
      * Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
      * Hur ser man att äggen möglat? Är det de som blivit vita som möglat?
      * Mina har inte ätit nån rom hittills, men hur blir det när äggen kläcks? Käkar föräldrarna då?
      * Hur stor är risken att äggen inte är befruktade. Händer detta? Undrar eftersom jag aldrig såg någon mjölke då hanen passerade över äggen, kanske inte mjölken syns? (Har bara sett mjölke på fisketurer och större fiskar förr).
      * Vilken är bästa skalaryngelmaten?
      * Några andra bra tips?
      Är som ni märker nybörjare och har försökt hitta svar på nätet, men hittar inga bra källor. T.ex. så varierar kläckningstiden mellan 2-6 dygn utan angiven orsak. Gissar att värmen spelar in här.
      Alltså vänder jag mig till det allvetande forumet efter bättre svar.
      375 l: Sällskaps.
      225 l: Malawiciklider.
      105 l: Yngelakvarie på g.
      70 l: Ghost och mosaik skalarer som bildat par. Nyligen lagt rom.

      Kommentar

      • fishstick
        • June 2003
        • 11

        #4
        Hej,

        Jag har odlat en del skalarer och provat med olika typer av foder och metoder. Det brukar ta 2-3 dagar innan rommen kläcks. Den mögliga eller obefruktade rommen brukar bli vit. Jag brukar inte ha problem med att de äter upp rommen, utan i stället brukar det bli ett rejält svinn när de flyttar runt ynglena i akvariet. Efter att ha provat olika typer av foder tycker jag att nykläckt artemia är bäst, men det går bra med fryst cyclops eller liknande bara det inte är för stort. Jag brukar flytta ynglena eller rommen till en egen liten burk eftersom annars blir svinnet för stort. För att svinnet skall bli så litet som möjligt bör man ta rommen, annars kan man låta föräldrana vakta rommen tills den är kläckt, 2 - 3 dagar. När de har flyttat ynglena första gången kan man suga upp dem i en behållare med en liten slang eller dylikt så blir inte svinnet så stort. Själv föredrar jag att flytta rommen.

        Jag brukar göra på följande sätt:

        1. Tar en liten burk på 2 - 3 liter, brukar använda plastburkar med lock som finns att köpa i de flesta akvarieaffärer. Kostar 40 - 50:-.
        Jag använder också en liten syresten som jag virar in i filtervad och fixerar detta med ett gummiband. Detta får fungera som ett simpelt filter.

        3. Fyller den med vanligt kranvatten (25 - 28 grader).

        4. Tillsätter metylenblått. Jag tillsätter så pass mycket att jag inte kan "se andra sidan" på akvariet.

        5. Knippsar av bladet där föräldrarna har lagt rommen och lägger ner det i burken.

        6. Efter 2 - 3 dagar kläcks ynglena. Ynglena lever den första veckan på deras gulesäck och skall inte matas föränn de blir frisimmande. Detta tar ca 7 dagar.

        7. Byt halva vattnet och ta bort bladet. Kolla dock att alla ynglena har släppt från bladet. Jag brukar därefter byta 25% vatten varje dag tills jag flyttar ynglena.

        8. Efter ca 7 dagar är de frisimmande. börja mata med artemia eller annat.

        Jag brukar efter detta flytta dem till en liten större burk, ca 10 liter + lite sand, och låta dem gå där i ca 2 månader. Detta gör jag med hjälp av en liten slang. Efter det brukar det bli för trångt och de behöver flyttas till lämplig burk. Resultatet brukar bli en 200 - 300 vuxna fiskar. Jag har även provat detta utan metylenblått och fått helt acceptabla resultat. Jag har bra kommunalt vatten så jag använder inga tillsatser men detta kan ju variera. Jag brukar också ta torkade bannanskal (brukar torka dessa i torkskåp) och lägga dessa i blöt i 2 - 3 dagar. Det bildas då infusorier som jag matar med de första 2 dagarna, detta funkar också bra till fjärilsciklider. När skalarerna börjar bli större matar jag dessa med röda myglarver (eller vita). Börja dock inte för tidigt för då dör de.

        Mvh
        Peter

        Kommentar

        • borgen
          • October 2003
          • 7

          #5
          Tackar fishstick!
          Det var precis vad jag sökte.
          Svinnet blev som du skrev ganska stort efter att de kläckts, alla yngel försvann tyvärr över natten så det blir nog till att flytta dem till egen burk nästa gång.
          Trodde att några skulle klara sig eftersom särskilt honan var väldigt noga med ynglen. Flyttade omkring dem och skyddade dem från hanen om han blev för våldsam. Han hade en tendens att vifta lite för mycket med fenorna mot äggen så ibland lossnade nått yngel från bladet. Vilket då honan tog hand om och lade tillbaka.

          Bara att vänta på nästa gång och tills dess införskaffa lite metylenblått och syresten

          Tackar
          /Andreas
          375 l: Sällskaps.
          225 l: Malawiciklider.
          105 l: Yngelakvarie på g.
          70 l: Ghost och mosaik skalarer som bildat par. Nyligen lagt rom.

          Kommentar

          Arbetssätt...