Störd apistogramma hane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagan
    • November 2002
    • 411

    Störd apistogramma hane!

    Mina hongsloi har lekt och de är inne på dag 4 så då borde äggen ha kläckts, det som ja nu ser är att hanen gör allt för att få ur honan ur grottan eller i allafall vara där i tillsammans med henne. Detta beetende har jag inte sett förut och ja undrar om han har fått dårvimpen... Fiskar som slåss för pappa ledighet eller vill han äta upp dem? Det hela enligt min mening är mycket konstigt så om det är nån där ute som har varit med eller vet vad det är för beetende?
    Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
  • Koma
    • May 2003
    • 189

    #2
    Hos vissa apistogramma är hane och hona gemensamma yngelvårdare. Om ytterligear 5 dagar bör dina hongsloi vara frisimmande. Det är ju ganska svårt att upptäcka larverna.
    ¡Hasta la victoria siempre!

    Kommentar

    • Dagan
      • November 2002
      • 411

      #3
      Jo men han verkar vara väldigt upptagen med att simma mellan de båda honorna som visar lekdräkt... honorna ängnar istället tiden åt att spänna sigför varandra. Hanen buttar bort den något större honan som jag sett är mer aktiv när det gäller att försvara äggen, detta tycker jag är konstigt för det hjälper ju inte honom? Nu så är honan mer utan för grotta/dag 5 och tittar bara till den ibland.
      Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        mina kakatouides brukar göra så..efter 5-7 dagar så är gärna långt utanför grottan, men helt plötsligt så tvärvänder de & rusar tillbaka till grottan & tittar till den.. fast det brukar vara honan som knuffar lite på hanen ibland.. har aldrig sett nån hane åka in till honan.. förutom strax innan det finns ägg då =)
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Koma
          • May 2003
          • 189

          #5
          Dagen: det beteendet du beskrev nu har jag upplevt. Det beror på att du har för många honor för din inredning och ditt akvarie. På det viset kommer du antagligen inte få lika mycket lek som om du hade bara en hona, eller om du planterade smokfullt med växter överallt och lade in ordentligt med grottor.
          ¡Hasta la victoria siempre!

          Kommentar

          • Dagan
            • November 2002
            • 411

            #6
            Hmmm... Vet du vilke sida akvarieguiden är? där har jag ett bildarkiv under Dagobert och döm själva, jag tycker att jag har ganska mycket växter. Om jag nu skulle göra mig av med den ena honan vart skulle hon då vara? jag har ett 24 liters men det är väl alldeles för litet? hon är 4 cm. Honan verkar nu iallafall lite för ointresserad för grottan så det kanske är möjligt att de har tröttnat? men vad vet ja ska inte röja där i förrns på torsdag eller då jag märker ett helt avsvalande intresse för roten som det nu är.. Lite tråkigt för detta är 4-5 gången så de borde klara det om de inte är helt sönder odlade..
            Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

            Kommentar

            Arbetssätt...