Storlek på lekkar för scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    Storlek på lekkar för scalarer

    Hejsan hopp i solskenet.

    Har lite funderingar på hur stort det minsta karet kan vara för ett par vuxna scalarer att leka i ??
    Tja jo alltså, för att förtydliga det hela, jag har nu 2 st lekpar med scalarer. Ett par fina smoke och ett par, varav den ena är en stor helsvart hane och hinan är en randig slöj.
    Mina smokescalarer leker ganska så regelbundet, till de andra fiskarna som går i karet, hejdlösa förtjusning.
    nu den sista gången som de lekte, så flyttade jag över bladet till mitt 45 liters yngelkar, där jag har ett gäng ancistrusyngel som växer så det knakar. Rommen kläcktes, men vi har inte sett skymten av ett endaste litet scalareyngel. Troligtvis så vart de alla uppätna av malynglena.
    Sen så lekte mitt andra par då i tisdags, flyttade det bladet till yngelbaljan och la en nätpåse över som skydd för de glupska malarna.
    Dock så är unte pumpen så stark, en begagnad, så tjaa....tror inte att det blir något av dessa romkorn. Ny pump skall inhandlas idag.

    Men nu åter till min grundfråga i denna tråd.
    Allt detta bladflyttande mellan karen, med vattenbyte och så, tänkte att det eventuellt skulle kunna gå att undvika.
    Skulle man eventuellt kunna få scalarerna att leka i ett mindre kar än det som de går i nu ?? Det är på 250 liter som de går i.
    Tror också att det är större chans att rommen klarar sig då man slipper att flytta på själva bladet mellan olika kar och så.
    Jag har försökt att göra det enligt konstens alla regler och inte haft det över vattenytan.
    Blir omställningen för stor för scalarerna så att chansen är att de inte kommer att leka ??
    Karet jag tänkte då på som lekkar är det på 45 liters.
    Jaaa, jag vet att det är ett för litet kar för dem att gå i vanliga fall, men bara att få dem att leka i där, det är min fråga.
    Sen efter leken och romläggningen så flyttas de solklart över till sitt vanliga kar igen.

    Har en till fråga, då jag ändå håller på så att säga. Nån som har ett bra förslag på hur man fäster ett blad med romkron på på bästa möjliga sätt och hur skall det vara placerat så att vattnet fläktar över det ifrån utblåset på pumpen ???
    Ska man tillsätta extra syre med en pump för att öka möjligheterna för rommen att kläckas ??
    Vart skaffar man sånt där Metylenblått ??
    Uj, nu vart det vistt mer än en fråga här.

    Tacksam för svar.

  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Kan du inte göra så att när de lekt flyttar du bort de andra fiskarna till 45-liters akvariet? Eller blir rommen uppäten redan under leken?

    Det kan vara lite kinkigt att få dem att leka efter flytt till mindre akvarium. Ett annat trick som ibland fungerar kan vara att flytta över honan tillsammans med bladet till nya akvariet, ibland går det fin-fint.

    45L borde annars inte vara omöjligt, för många år sedan hade jag ett par som drog upp en kull yngel i ett mycket överbefolkat 80L sällskapsakvarium. Tyvärr har jag aldrig fått tag i ett så starkt par igen så det är lite ovanligt.

    Kommentar

    • Mogwai
      • November 2002
      • 3021

      #3
      Hej dgglof.

      näe, jag har ingen som helst möjlighet att flytta de andra fiskarna från 250:an till 45:an så att säga. Det skulle bokstavligen talat bli sardiner i burk då. *s*
      Det är guramis ( gula, blå och ormskinn , praktbotior från 7 cm å uppåt, en till stor svart scalare, ett par stora ancistrusar....samt lite kardinaltetror.
      De håller sig på avstånd då leken pågår och rommen läggs, men sen då lyset släcks så slår hela gänget till med full kraft så att säga. Mamma å pappa scalare har inté minsta suck !!!

      Min sambo har fnulat så att säga på en idé att man skulle kunna göra som en "nät-tub" som går från botten och upp och som man liksom sänker ner i karet kring bladet eller hela växten, och antingen gör man den så stor att föräldrarna får plats i den eller så blir de utestängda från bladet i tuben om man gör den mindre.
      Jag har dock fått för mig att det inte är speciellt snällt mot föräldrascalarena att se på sina romkorn genom nätet men inte komma åt att fläkta dem och ha sig.
      Sen så krävs det ju ett väldans finmaskigt men stabilt nät för att de kläckta ynglena inte ska komma igenom.
      Inte speciellt snyggt heller med en nättub i det karet mitt opp i allt det andra som finns där, växter, trärötter samt en klippa.
      Kan bli svårt att få ner den utan att rucka på allt det andra.

      Och jag håller med, det är svårt att få tag på fina starka scalarer idag, om man går till vanliga zoo-butiker. Tyvärr.
      De som jag har bäst erfarenhet av just nu är de scalarer som jag köpt på auktion. Med de svarta och slöjscalaren undantagna. Smoke-paret käpte jag på auktionen som var i Stklm i våras.
      Av alla de 6 randiga som jag köpte i en Zoo-butik, små rackare, har jag en kvar. Hipp som happ så har de bara simmat vidare till andra vatten så att säga. De 3 svarta små som jag köpte på auktionen i Haningen nu för ett tag sedan är dock hur fina och kaxiga som helst.
      Alla vattenprover är helt okej.
      Misstänker att den enda som jag har kvar också kommer att simma vidare så att säga inom en snar framtid. Vattenbyten och så till trots.

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Hmm, prognosen är nog ganska dålig dina blivande scalareyngel i stora akvariet då... Men desto större utmaning!

        Jag haft viss framgång med är att ställa en golvlampa brevid akvariet och rikta den mot bladet, då sover föräldrarna mindre och de andra fiskarna är inte så närgågna heller.

        Föräldrarna flyttar oftast ungarna när de kläckts. Någon dag senare, strax innan de blir frisammande får du nog ta ut dem till lilla akvariet oavsett.

        Är mamma å pappa scalare helt överrens? Jag har haft sådana som ägnat sig åt "domestic violence" istället för att vakta ungarna på natten. Tar man bort den ena av föräldrarna då så kan det gå bra.

        Prova flytta paret till lilla akvariet, leker de inte inom 1-2 månader så går det kanske inte.

        I nödfall går det att ha förbluffande mycket fisk i 45L en kortare tid om man byter vatten ofta och ger väldigt lite mat. Det rör sig ju trot allt inte om mer än drygt en vecka.

        Kommentar

        Arbetssätt...