Kakaduaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vampan
    • November 2003
    • 8

    Kakaduaciklider

    Hej!

    Igår köpte jag ett par kakaduaciklider, de är nu ca2-3cm stora och jag undra om någon som har erfarenhet av lek med dess kan säga mig hur stora de är när de blir könsmogna, vilken mat som då skulle passa bäst och vilken mat som skulle passa bäst till eventuella yngel, och hur stark pumpen kan vara som mest, de vill väl vad jag vet ha ett ganska lungt akvarium?
    Tacksam för svar!
    //Vampan
  • martina
    • September 2003
    • 31

    #2
    jag köpte tre kakaduaciklider för ca en månad sen och det rådet jag kan ge dig är väl bara att vara oerhört försiktig med dom de första dagarna då jag hade problem med ena honan direkt efter hon släpts ner i akvariumet.
    jag gjorde inget speciellt som skulle kunna stressa dom onormalt mycket vid transporten men tydligen var hon oerhört stressad då hon efter bara någon dag av att leva i skymundan i akvariumet, dog.
    men de andra mår bra, bara det att den kvarlevande honan kan stundvis också vara lite skygg men hanen är alltid mitt i akvariumet och visar upp sig.
    så för att inte onödigt förlora någon av dina nya fiskar så var lite extra försiktig med att störa dom på något vis.
    hoppas det går bra, mvh/martina

    Kommentar

    • Koma
      • May 2003
      • 189

      #3
      Det är inget fel i att ha en stark pump, men man behöver inte överdriva heller. Jag har runt 2-3 liter i timman per liter i akvariet i mina akvarier och fiskarna ser ut att må jättefint. Vid matning av yngel kan man behöva stänga av cirkulation helt och hållet ändå. Att en hona dog för Martina kan berott på en allt för hastig ikoppning eller för stora skillnader i vattenvärdena. Apistogramma i allmänhet är känsliga för hastig skillnad i vattenvärden.
      ¡Hasta la victoria siempre!

      Kommentar

      • billo
        • October 2003
        • 85

        #4
        Hej!
        Hur stort akvarium har du? Jag ska också köpa kakaduor och hade tänkt mig två honor o en hane (miniharem men mitt kar är bara 112l. Har möblat med flera grottor och hoppas det ska funka men kanske är det bättre med en hona till hanen pga utrymmet? Läste på en annan länk att en apistogrammahane fått fnatt o att det kunde berott på liten plats... /frida
        574L Sydamerika
        60L småfirrar

        Kommentar

        • Dagan
          • November 2002
          • 411

          #5
          Det var nog min tråd du läste...=) Men det är nog ganska vanligt att de får "fnatt" och det beror nog på mycket mer än storleken på akvariet. Jag skulle tro att du får i två honor men börja med en kanske å sen se om det behövs två... det blir billigare och du slipper eventuelle bråk, men om hanen skulle gå för hårt åt honan så skulle jag köpa en till. Glöm inte att du möblerar om då för att den gamla honan inte ska ha fått monopol på hela karet..
          Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

          Kommentar

          • billo
            • October 2003
            • 85

            #6
            Det verkar ju vara en bra ide med en tjej i taget. Det tråkiga här på halvvishan där jag bor är att det är lång väntetid på ciklidimport till butik så nu när de får in vill man passa på /frida
            574L Sydamerika
            60L småfirrar

            Kommentar

            • GaybrielSwede
              • June 2002
              • 129

              #7
              Allt som du frågar om står att läsa om här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=143
              ...utom möjligen storlek innan lek...
              Simma lugnt!

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

              Kommentar

              • Dagan
                • November 2002
                • 411

                #8
                Men om du väntar så kanske du får två honor från två olika "genbanker" så det kan löna sig att vänta på mer än ett sätt. Fråga vart de tar in i från enligt min mening så är det bäst med f1 eller f2(asså första generationen från vf och andra)
                Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                Kommentar

                • Koma
                  • May 2003
                  • 189

                  #9
                  GaybrielSwede: Zoopets "artbeskrivningar" är som på de flesta ställen högst godtyckliga. De bör bara ses som vaga riktlinjer. Man lär sig bra mycket mer av erfarenhet.
                  ¡Hasta la victoria siempre!

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Viss kakaduor fungerar lite annorlunda.. mina har aldrig bråkat utan samsas och hjälps åt med det mesta. Lite ovanligt för apistogrammor men så är mina iaf.. har hört liknande saker av andra
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    Arbetssätt...