Hur får jag ynglena att växa snabbare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    Hur får jag ynglena att växa snabbare?

    Har nyss fått yngel av blåciklid men tycker att de växer väldigt sakta. Många har även dött men det är ju det naturliga urvalet så det får man väl räkna med. Har nu ca 30st kvar och de skulle jag vilja att de växer snabbare. Vad är det bästa man kan ge dem och ska man ge dem mat 5ggr per dag?
    Akvariet och alla växterna blir alldeles förstörda när man matar så ofta. Hur gör ni andra?
    Nu har jag gett dem liquid fry som jag droppar ner i akvariet ca 2ggr per dag , ibland ger jag smulat torrfoder.
    Akvariet är på 160l och föräldraparet går också där. Gör rent det en gång i veckan , då byter jag ca 1/3 av vattnet. Gör jag något fel???
    Har tagit prov på vattnet idag och det är bra värden på allt.
    Jag har en temp på 26 grader.
    Vill ha många tips och råd!
    cikliden
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    hur gamla är dom?? liquid fry är väl bara till PYTE små yngel (har jag fått för mig aldrig använt det) så fort dom kan ska du ju mata dom med "riktig" mat . .
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Liqudfry finns i olika storlekar, i alla fall ett mindre för romläggare och ett större för ungfödare...

      Det bästa man kan ge ynglen för att de ska växa fortare är väl nykläckt artemia, rena energibomberna... lite stök är det, men det är det värt!!!!
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • nybörjaren
        • July 2003
        • 132

        #4
        Jag har skalad artemia kan jag börja att ge det nu när de bara är ca 1 vecka? Har gett det till mina palettyngel men då var de lite större. Lägger det i blöt några minuter först eftersom det sväller.
        cikliden

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #5
          proteinrikt foder, vattenbyten varje dag, mat 3-5ggr per dag, varmt i vattnet, rejäla yngelkar.

          vips så har du turboväxande yngel.
          fish r friend

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Kör på artemia om du kan. Äggula är super bra också men det skitar ner rätt bra.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              1) Levandeföda typ nyckläkt artemia eller Micromaskar är der bästa å bra proteinkälla för yngel av alla slag...

              2) Sen har vi de frysta fodret som, Mysis, Mygglarver, mm som man gör skrap av medans det är fryst så att småttingarna kan få i sej maten.

              3) Man kan åxå ge dom torrfoder typ Sera-Micron för de allra minsta å för de lite större Sera-Micropan.
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • nybörjaren
                • July 2003
                • 132

                #8
                Jag kan alltså ge skalad artemia? Tycker att det är smidigare än att behöva kläcka själv. Har hört att man inte ska göra vattenbyten varje dag för då blir vattnet urlakat och det finns ingen näring kvar. Men ni här tycker att jag ska byta vatten varje dag? Hur mycket då?
                Ska prova att ge lite ägg också...
                Tyvärr är det många som har åkt in i min juwelpump men till nästa gång får jag sätta på nät för insuget. När jag hade palettyngel åkte nästan inga in och nu massor...?
                Är 160l för litet för ett ganska stort föräldrapar och ca 30 yngel??
                cikliden

                Kommentar

                • nybörjaren
                  • July 2003
                  • 132

                  #9
                  Ska det vara kokt eller rå äggula?
                  cikliden

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    • November 2002
                    • 1595

                    #10
                    hårdkokt smulad äggula
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • johan_lindgren
                      • September 2002
                      • 194

                      #11

                      var ligger brådskan att de ska växa, de levande djur vi talar om de växer i en viss fart det går inte hur mycket som helst trycka i dem foder o byta vatten hur som helst. du vill väl att de ska leva länge o ha naturilga former o må bra. i de flesta andra fall när det gäller uppfödning så ska man mata lagom. finns ingen idè att skynda med tillväxten, risken blir ju att de får skador av sån behandling. vad är brådskan. sen givetvis har du dålig tillväxt på dem så kan man undra om man gör fel. men de växer i den fart de är menat att växa i.
                      720l
                      7 c.moori
                      10 d.compressiceps
                      6 livinstonii
                      5 L.caeruleus
                      2 crystal r20 (940 L/h)

                      Kommentar

                      • Tricella
                        • October 2002
                        • 1052

                        #12
                        Läs orms inlägg...det enda som fungerar.

                        Det gör detsamma om du ger fiskarna anabola...de behöver också yta att växa på.

                        Visst kan man få yngel att växa i olika takt (snabb, snabbare, snabbast) beroende på vad man ger för foder...men det är enbart en faktor som måste uppfyllas för att lyckas.

                        Kommentar

                        • harbard
                          • July 2002
                          • 1085

                          #13
                          Ett bra foder att komplettera med är öljäst även kallad bryggerijäst.Ett finkornigt pulver av döda jästceller.Se:
                          http://www.friggs.se/produkter/produkt.asp?produktid=209#
                          se också näringsvärdestabellen: 45% protein samt vitaminer och mineraler.
                          mvh/harbard
                          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                          Kommentar

                          Arbetssätt...