AAAHH!! Nu igen!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    AAAHH!! Nu igen!!!

    Nyss så såg jag att en av mina diskusar var lite skymmundan och skakade på fenor och huvud. Och kliade sig överallt!! Ja vet.......GÄLPARASITER IGEN!!!! Men ska jag avvakta?? Höja temp? lägga i salt??
    Jag bytte vatten igår och tillsätter alltid salt!!
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • mats m
    • September 2002
    • 515

    #2
    Hej.
    Du skriver att du alltid har salt i vattnet,hur mycket och varför.
    Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Ja det tycker jag du ska göra. Men först och främst ska du tänla ut vad det är du gör fel. Får de det gång på gång så är det något som inte står rätt till. Gå igenom dina rutiner och dina vattenvärde.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Pelle__k
        • March 2003
        • 646

        #4
        Är det inte så att efter ett vattenbyte så kan det förekomma en del klor och olika mineraler i det nya vattnet. det tycker inte discusar om. detta händer mig också hajen men det går över om nån dag.tror att det vädras ut eller nåt. vad jag fick lära mig helt nyligen var att använda ett kolfilter när man tappar upp nytt vatten.då filtreras det "dumma" bort.
        (var det inte så du sa Jonas?)
        www.discusklubben.se
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #5
          ok, men nu är mina diskusar jätte skygga!! jag har aldrig sett dom sådär skraja!!
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          • Diskusfreak
            • October 2002
            • 187

            #6
            Hajen 89: Jag har bara ögnat igenom dina problem, men för att få diskus att trivas så rekomenderar jag följande.

            Rent vatten
            Bra mat

            Har du detta klara de sig, men ett "vanligt" innerfilter brukar inte räcka utan gör ett eget rejält filter samt byt 30% vatten per vecka.
            Bra mat discusmix, granuliter samte levande foder och framför allt inte för mycket så att det förstör vattnet.

            I 9 fall av 10 har mina problem berott på dåligt vatten. Och då inte i form av jag varit dålig på att rengöra alternativt att maten varit för fet eller att det varit strömavbrott.

            Sedan behöver du en doppvärmare så att du håller runt 25-32 grader.
            När du klarat detta (jag föringar inte din kunskap, men jag som varit akvarist i 10 år har svårt för detta) så skall du fråga någon som har diskus i din närhet om han använder några medel för ph, klor eller någon annan parameter.
            Men detta behövs inte till en början.
            "övning ger träning"

            Kommentar

            Arbetssätt...