Odla nyckelhålciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Odla nyckelhålciklid

    Nu har mina nyckelhålciklider lekt i sällskapskaret. Hur lång tid tar det för äggen att kläckas och ynglen att bli frisimmande? Har de stor chans att klara sig mot mina skalare och pictusar?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Det tar ca 3 dagar för äggen att kläckas, och ca 5 dagar för dem att bli frisimmande. Om de kommer att klara sig eller inte beror nog på hur stort akvariet är, och hur många scalarer och pictusar du har, och hur stora de är. Och se´n så verkar nyckelhålsciklider behöva öva rätt många gånger innan de lyckas med en lek, så första gångerna ska man nog inte vänta sig att de klarar sig, rommen brukar försvinna vid kläckningen. Men om man ger dem lite tid så funkar det nog till slut.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

      #3
      Jag skulle tro att Scalarerna gör "som de vill" med deras rom eller yngel!
      / Patrik /

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        AndreasN: är det mina gamla nycklar som lekt så kommer de nog att klara skalarerna på dagtid utan problem. De jagade ett par 5x så stora chokladciklider på flykten hos mig. Nattjagande pictus blir nog svårare.

        De behöver nog öva ett par ggr till innan de blir bra föräldrar dock, iallafall om ja ska se till hur kassa de var hos mig :-)

        Grattis, jättekul att höra att de kommit till ett bra hem där de leker och mår bra!
        fish r friend

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Tack, det är dina nycklar ja. När de inte lekte så fick de pisk av scalarerna som är ca 5cm höga utan fenor, men nu håller de scalarerna på avstånd. Karet är på 540 liter och jag har 4 knappt 10cm stora pictusar.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Äggen var inte befruktade denna gång. Hur lång tid kan det ta innan de leker igen? Så de kan få ett eget lekakvarium.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            Arbetssätt...