Dvärgciklider och malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke P
    • September 2003
    • 18

    Dvärgciklider och malar

    Hur fungerar det att ha Ancistrus och Corydoras malar tillsammans med tex Apistogrammor? Jag vill inta att några nattaktiva malar går in i grottor och äter upp ägg och yngel.

    Mvh
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Om du är ute efter att odla och dra upp yngel av dv.cikliderna bör du inte ha några malar i akvariet, men annars fungerar tex Apistogramma bra med både Corodoras och Ancistrus.

    /Lukas

    Kommentar

    • Dagan
      • November 2002
      • 411

      #3
      jag har mina med pygmeusar och otocinclusar så ja tror att de kan hålla de borta.
      Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Corydoras går inte alls ihop med apistogramma om du vill ha yngel. De är buffliga och kommer aldrig ihåg var andra fiskars revir går, till slut ger apostogrammorna upp sitt revir.

        Är du inte ute efter att odla apistogramma så passar de utmärkt ihop.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Det finns arter (liknande ansictrus) som inte är större än 7 cm. Då blir det nog inga problem om grottan är bra. Uppochnervänd blomkruka men hål i taket el på sidan tex.
          Själv har jag två väldigt unga ansictrus. Fungerar också bra men jag får nog ta ur dem om nåt år kanske
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Lars Gunnar Blom
            • September 2002
            • 17

            #6
            Jag har Apistogramma Nijsseni samt Viejita tillsammans med metallpansar malar och Ancistrus utan något som helst problem. Nijsennin har jag yngel av och de trivs förträffligt trots pansar malarna. Nijsennin har ett mycket intressant yngelvård och försvara intensivt ynglen och håller de andra i schack.

            Kommentar

            • Koma
              • May 2003
              • 189

              #7
              Eftersom Apistogramma är dagaktiv så bör du välja malar som är det också. Otosinclus funkar fint. C. pygmaeus eller hastatus går antagligen bra. Ancistrus och strörre Corydoras skulle jag akta mig för.

              Dessutom är Otosinclus och de två mindre Corydoras-arterna trevlig stimfisk, som dessutom är frisimmande.
              ¡Hasta la victoria siempre!

              Kommentar

              • Dagan
                • November 2002
                • 411

                #8
                Håller med koma men det beror mycket på vilken apistogramma man väljer vissa klara hög press och andra inte. Vf och f1 eller såna som har växt upp "normalt" klarar högre press och desto större apistogrammorna är desto fler fiskar klarar de av.
                Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                Kommentar

                Arbetssätt...