Yngelvård av nannacara anomala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonas28
    • September 2003
    • 4

    Yngelvård av nannacara anomala

    Mina NA har precis lekt. Har ett 150 liters med mitt par av NA. 4 st bolivianska fjärilsciklider, 10 st riotetra, och två Ancistrus malar. Jag undrar om vad ni tror chanserna är att få några yngel att överleva om jag inte suger upp ynglerna? Vet någon efter hur lång tid rommen kläcks? Om man beslutar sig för att suga upp ynglerna, efter hur lång tid skall man då göra detta? Skulle vara tacksam om någon vill dela med sig sin kunskap om denna fisk!! /Jonas
    jonas28
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Vad jag läst om dem ska honan visst vara mkt aggressiv mot hanen och i bland döda honom efter leken. Men med tanke på att karet är på 150 liter, borde det inte vara några problem.
    Om ynglena målinriktas utfodras med nykläckt artemia eller annat smått foder + om karet är tätt planterat ökar chansen att yngel överlever.

    Lycka till!

    /Lukas

    Kommentar

    • matt.is
      • April 2003
      • 361

      #3
      Det är nog väldigt sällan man får yngel att överleva en längre tid
      i ett sällskapsakvarium, oavsett vilka fiskar det gäller. Däremot
      så är det ju roligt att se frisimmande yngel som tas om hand (försvaras) av föräldrarna.

      Är målet att föda upp yngel till fullvuxen ålder, måste det nog till
      ett eget akvarium, där man plockar bort föräldrarna när så är dags(när de stöter bort ynglen).
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tips:
        I nästa nummer av Ciklidbladet kommer en artikel om Nannacara anomala och deras lek och yngelvård beskrivs där noggrant med flera kanonfoton.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jonas28
          • September 2003
          • 4

          #5
          Låter spännande! Tyvärr åt antagligen honan upp rommen efter två dagar, men å andra sidan var det bara två veckor sedan jag satte paret i karet. Hoppas att det går bättre nästa gång. Men det var en trevlig syn att se hur honan förvandlades från en hackkyckling till oomstridig boss i akvariet. Vet någon hur man får tag i Ciklidbladet? måste man vara medlem eller går det att köpa lösnummer någonstans? / Jonas
          jonas28

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Vet någon hur man får tag i Ciklidbladet? måste man vara medlem eller går det att köpa lösnummer någonstans?
            Det är en medlemstidning - nästa nummer av CB innehåller t.ex. mer än 120 färgfoton.
            Hur hur du blir medlem kan du läsa här
            http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=716
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...