Kakaduayngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    Kakaduayngel

    Jag har en hona som går med sina yngel nu.
    Hur länge bör hon gå med ynglen för att de skall så att säga "lära" sig yngelvård själva?
    Man skall väl helst inte sno ynglen direkt, men de ska ju heller inte få gå kvar för länge. Nån som har en ide om hur länge som är bäst som en undre gräns?
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/
  • david elfving
    • August 2003
    • 404

    #2
    Jag hade mina blå ciklid yngel i akvariumet tills dom började att simma.....
    Sedan la jag dom i ett yngel kar där dom än idag växer...
    mvh David

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jag låter kakaduaynglen gå med mamman tills föräldrarna inte försvarar dem längre. Nu har jag bara en hona kvar och ynglen har gått med henne ett bra tag. Nu kan jag se vilka som är hanar och honor, de är ca 5mm.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        5mm?
        jag har bara två yngel kvar från de första kullarna, de är snart 2 cm, men jag har ingen aning hur jag ska se skillnad på dem??
        inga direkta färger än, är det två honor då??
        Det jag undrade var den kortaste tiden för ynglen att gå kvar med mamman innan man kan ta bort dem, för att låta dem få lära sig lite yngelvård av mamman....
        jag har en kull jag snodde från mamman efter bara 3 dagar, & en kull som får gå kvar ett tag.
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Jag tror att jag ser skillnad i alla fall. Hanarna har en skarp linje mitt på och tydlig ryggfena, honorna är något mindre och har inte den skarpa linjen och ryggfenan. Det är möjligt att de bara inte har växt lika fort.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            ok..för de jag har i yngelkaret är åtminstonde 6-7 mm och det är bara 10 dagar sen de kom ut ur nöten...
            hur stora skall hanen bli innan den får färg? & hur gammal ungefär är den då?
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Mina har fått lite dåligt med mat då jag inte är så pigg på att kläcka artemia med pet-metoden. Så de har inte växt så fort, de är en dryg månad gammla.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                ok.. jag har två st artemiakläckare igång samtidigt, startar om dem varannan dag =)
                jag har ungefär 100 kakaduaciklidyngel & 300 guppyyngel, så det går allt åt...hehe..
                Tycker petmetoden suger fett, köp dig en artemiakläckare..superlätta att starta och du får aldrig med dig några ägg när du skall mata... värd vartenda öre!

                problemet är väl mest att jag kan inte få mina kakaduayngel att äta nåt annat än artemia...
                men ursprungsfrågan..räcker det med 2 veckor hos mamman t.ex.???
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Jag har beställt en artemiakläckare från tyskland. Mina äter smulat flingfoder och cyklops. I början fick de artemia ungefär var tredje dag.

                  Jag tror att 2 veckor räcker, testa med det. Men pappan försvarar ju också ynglen, fast det kanske inte är nödvändigt för att ynglen ska lära sig yngelvård.

                  Du har gott om yngel.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    min förra kull tog jag bort för pappan ville vara med & tog in ynglen i munnen.. men mamman var så fruktansvärt duktig i sitt vaktande att hon jagade bort honom.. och när han var på andra sidan akvariet ville han inte spotta ut ynglen utan svalde tydligen istället... knasigt...
                    Jag hade två honor & en hane, men plockade bort en hona & en hane och lät honan gå kvar ensam med sina yngel nu, bara 5 st drottningrasbora kvar att skydda dem mot =)
                    har testat med lite olika saker, men levande artemia verkar vara det enda de äter..och det är ju rätt nyttigt med, de växer som satan!!
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      När jag bara har få yngel "fuskar" jag med artemian och kläcker på ett théfat som står uppe på ljusrampen. Eller snarare har jag två théfat som jag startar om med några dagars intervall. Kläckningen är inte den bästa men har man bara typ 7 yngel som man är riktigt rädd om så...
                      Mvh Sonja!
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • JR
                        • April 2003
                        • 2112

                        #12
                        jo..fast en artemiakläckare kostar bara mellan 150 & 200, och gör samma jobb, fast MYCKET bättre!!!!
                        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                        Kommentar

                        • david elfving
                          • August 2003
                          • 404

                          #13
                          ÖÖÖÖÖÖÖÖ.....
                          Kan man inte bara mata ynglerna med söndersmulat flingfoder.
                          Det har funkat för mig i alla fall.
                          mvh David

                          Kommentar

                          • JR
                            • April 2003
                            • 2112

                            #14
                            Har du kakaduayngel?
                            mina kakaduayngel äter inte flingfoder, de äter bara levande artemia, ev. att de äter frysfoder men de är lite små för att testa det på.
                            allt jag stoppat i som inte lever spottar de bara ut igen.. samma med föräldrarna, de äter endast frysfoder eller levande foder.. inget torrfoder alls.
                            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Jag hade lite fel storleksangivelse innan. Karet står hos mina föräldrar för jag ids inte flytta ynglen hem till mig innan de vuxit på sig lite och nu finns det ingen tillgång till bil på ett par veckor. Men hur som helst så är de ca 10mm utan fenor. Jag ser tydligt de stora fenorna hanarna har och de har mycket smått börjat få lite färg nu också.
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...