Skaffa ciklider för första gången..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Skaffa ciklider för första gången..

    Hej.

    Jag har funderat ett tag på att kanske skaffa ciklider. Håller på att starta upp ett 100L akvarium. Har länge tvekat med att skaffa ciklider, eftersom dom verkar vara lite svårskötta, och revirkrävande. Men jag ska iaf ta modet till mig och försöka nu.
    Vore jätte snällt om ni kunde ge förslag på ciklider samt tips på sköttsel och så.
    Har kollat runt lite här på zoopets dvärgciklider och funnit ett par relativt lättskötta samt fina ciklider. Kakadua ciklid bl a. Nån som har några erfarenheter om den lilla krabaten?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kakadua är nog OK. En väldigt bra nybörjarciklid är annars palettciklid.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • dias
      • October 2003
      • 39

      #3
      hej isaz
      jag har ett par guldsöm, elfenben, eldbuk
      inga problem endast när dom leker (guldsöm)
      Har även scalar par * 3 svärdbärare. hannar stora
      Jag tycker att det är ett bra val på Ciklider.

      ( det är min uppfattning)

      MVH DAN L

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Guldsöm är definitivt för stora för 100 liter, och elfenbens(zebra)ciklider och eldbukar är på gränsen. Även scalarer vill ha större (högre) akvarier. Bra ciklider att ha i 100-litersakvarier är bågfensciklider, nyckelhålsciklider, palettciklider, thomasi, kurvciklider, Nanochromis, och ett antal till. Zebraciklider och eldbukar kan gå, men helst inte i längden, då de blir ca 15 cm, och då inte mer än ett par. Ett bättre val är i så fall Archocentrus sajica, som visserligen också blir ca 15 cm, men är mycket fredligare än sin kusin zebracikliden.

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Dias: Jag tror att dom är lite för stora för mitt lilla 100L.

          Micke A: Tack för tipsen. Ska kolla runt lite till. Måste även ta en titt vad dom har i affären. Det går ju inte bara att välja från zoopet.

          Kommentar

          • fo
            • October 2003
            • 40

            #6
            Ellers kunne du vælge fisk fra tanganyika-søen.....der er mange små fisk der kan gå sammen i et 100L
            Tanganyika/livebearer-freak

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              kakadua går nog bra, men satsa på ett par & ett gäng småfisk, kanske nån liten mal eller två.. blir fint & du kan säkert få lek på dem om du fixar dem ett gäng fina grottor & inte för grov sand så de kan gräva till grottorna som de vill ha det =)
              av mina erfarenheter så bråkar honorna om de är fler, så hos mig funkar de bara i par....=(
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hej

                Apistogramma är haremslekare, det vill säga hanen har ett stort revir, med flera honor som har sina smårevir i hans stora. Har man bara en hona som hanen riktar all uppmärksamhet mot, finns risken att hon blir för stressad och kanske "sönderlekt".

                MVH Micke
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • izac
                  • April 2003
                  • 756

                  #9
                  Hade tänkt ha ett par av nån ciklid, tror jag tar kakadua. (en hona och en hane). Sen 1 eller 2 av nån slags mal (får gärna ge förslag på vilken). Samt guppys och kanske nå tetrastim.
                  Hur låter det?

                  "Sönderlekt".. Hehe. kunde inte låta bli att fnissa till.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hej

                    Kakaducikliden (Apistogramma cacatuoides) är haremslekare, och risken finns att en ensam hona blir för stressad när hon får all hanens uppmärksamhet. Samma som med munruvare med moderfamilj.

                    MVH Micke
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • izac
                      • April 2003
                      • 756

                      #11
                      Ok. Så ska kanske ha 2 honor och en hane?

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hej

                        Ja, det är nog lagom. Och tre honor kan nog bli för mycket i ett 100-liters. Med två honor så slipper bara en hona få all hanens uppmärksamhet.

                        MVH Micke
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • izac
                          • April 2003
                          • 756

                          #13
                          okey.. Då kör jag nog på det.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...