Pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-bear
    • October 2003
    • 55

    Pirayor

    Hej hej!
    Kanske fel ställe att skriva om pirayor på.. men tyckte det var det bästa stället. Ska nog sälja min pirayor (har lagt ut annons) men om så inte blir fallet så vill jag gärna veta mer om dessa knepiga djur.
    Har 4st stora nötknäppare, nån som har nått tips på hur man kan få det riktigt fint med dessa djur finns det någon fisk man kan ha tillsammans med dessa? andra pirayor?..gärna tips om indrednig mm..gärna lite om skötsel.
    Har ett annat kar med malawi som jag prioriterar men kanske jag skulle kunna tycka om mina bestar mer om jag viste mera osv..

    Mvh e-bear
    540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

    och snart 250l prinsessor
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Varför köpte du pirayorna utan att först ha tagit reda på lite fakta om dem ? Slit o Slängmentaliteten ? Du handhar levande djur !!!
    Lisa

    Kommentar

    • discus10
      • April 2003
      • 413

      #3
      Nötknäppare???Har du inget annat namn på dom? Det finns ju säkert ca 40 tal olika sorters pirayor.
      Mvh Jonas
      http://www.discusklubben.se

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Menar du Paku?

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Pirayan är en tetra.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • e-bear
            • October 2003
            • 55

            #6
            Hej!
            hm det var inte mycket till hjälp Jag tog emot pirayorna mycket billigt för "hjälpa".. eftersom jag jag har malawis sen tidigre och aldig haft problem.. inte har jag problem med pirayorna heller och naturligtvis så tog jag reda på grunderna om vatten,föda osv.. men om jag nu tex vill utöka med fler djur står jag blind -tror tyvär inte det finns så mycket fakta om hur jag kan ha det med just min sort. Och eftersom jag aldrig haft någonting att göra med sydamerikanska fiskar tidigare (förutom sällskapsfisk)så tänkte jag att ni här inne skulle veta lite.
            Pirayan är ju en karpfisk är tetror det också?
            Konstigt att en fråga ska behöva utveckla sig till att man måste total förklara en situaition på detta viset
            Ja ja ha det!
            540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

            och snart 250l prinsessor

            Kommentar

            • discus10
              • April 2003
              • 413

              #7
              Är det en sån här?
              http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=427
              Mvh Jonas
              http://www.discusklubben.se

              Kommentar

              • matt.is
                • April 2003
                • 361

                #8
                Pirayan är en tetra.
                Tetror är inga karpfiskar.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                Kommentar

                • e-bear
                  • October 2003
                  • 55

                  #9
                  Hej o tack!
                  Påminner verkligen om varandra men storleken verkar inte stämma!
                  Mina ska max bli ca 5cm till på alla håll..är då 30cm lång o mycket bre samt att mina är röda på bröstet det är dock inte den helt kött ätande sorten.. Dom älskar grönsaker och räkor och absolut inget emot kycklilngkorv..
                  Som jag har fattat det är handelsnamnet "nöttknäppare" detta för att dom äter nötter o dyl som ligger på ytan i dess naturlig miljö.
                  Kan ju kanske vara en variant på Paku!?
                  Tack för din hjälp iallafall!
                  540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

                  och snart 250l prinsessor

                  Kommentar

                  • e-bear
                    • October 2003
                    • 55

                    #10
                    pirayan är en art i familjen karplaxar. så är den information jag har fått!

                    Mvh
                    540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

                    och snart 250l prinsessor

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      • February 2002
                      • 2119

                      #11
                      Tetror går in i gruppen "Karplaxar", och pirayan går in under tetror så frågan är om de är karpar eller laxar, troligen både och .
                      Pirayan är en stimfisk som trivs bäst i STORA stim, detta är på grund av fiskens storlek svårt att uppfylla i ett akvarium, dessutom har de en tendens att käka upp varandra om de har för trångt.
                      Min erfarenhet av pirayor är att det är en ganska skygg och tråkig fisk, som dessutom skitar ner och stökar till väldigt mycket i karet. Inredningen får väl bli därefter, jag har hört talas om att folk har haft dem tillsammans med Oscar med lyckat resultat, men då i mycket stora kar (+720 liter)
                      // Magnus
                      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        • February 2002
                        • 2119

                        #12
                        Det finns ingen helt köttätande Piraya, de äter vad de kommer över.
                        // Magnus
                        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                        Kommentar

                        • e-bear
                          • October 2003
                          • 55

                          #13
                          He he Bilbo.. så är det nog ,tur att det är nån som har lite shysst ton här. För alla: observera att jag aldrig sa att att pirayan inte var en tetra
                          Ja ska kolla vidare efter info som kan göra miljön i karet roligare!


                          540l Golden,3Blå delfinciklider ett par Red top lithobates och en mängd Maingano

                          och snart 250l prinsessor

                          Kommentar

                          • discus10
                            • April 2003
                            • 413

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Bilbo
                            Det finns ingen helt köttätande Piraya, de äter vad de kommer över.
                            Riktigt, & inte heller en ren fruktätare.
                            Jag hade 7 st Colossoma macropomum i ett 2000 liters för några år sen, dom åt mycket kött bla kattmat med stora köttbitar i, även decimetern levade fisk. Dom jag hade var ca 40 cm stora.
                            Mvh Jonas
                            http://www.discusklubben.se

                            Kommentar

                            • Paroonhajen
                              • January 2003
                              • 78

                              #15
                              Hej!
                              Du Bilbo, det finns visst Piraya-arter som bara lever på kött, och inte några allätare ett ex. är Natteri!!!
                              MVH Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...