Ta hand om rommen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    Ta hand om rommen?

    Tjenare :]

    Mina fjärilsciklider har lekt...igen...och som vanlgit så kommer de käka upp rommen inom 2 dagar...trött på det nu och har tänkt att dra upp dem på konstgjord väg.

    Har ni några tips...rikta pumpen mot rommen har jag hört ska vara bra...mer förslag?
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    #2
    Någon?
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Tittahttp://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15199 på Corydoras tråden så kanske du får några ideér.
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Lite metylenblått för att undvika mögel är förmodligen en bra idé. Men akta kläder och inredning. Sist jag använde metylenblå var när jag var 15 och bodde hos mina föräldrar. Dom var inte glada på fläckarna på kläder och i köket. Den stora utmaningen för dig ligger inte i att kläcka utan i att dra upp dom. Vad har du tänkt som första föda?
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Hult
          • July 2003
          • 307

          #5
          Ursprungligen skickat av Tropfrog
          Lite metylenblått för att undvika mögel är förmodligen en bra idé. Men akta kläder och inredning. Sist jag använde metylenblå var när jag var 15 och bodde hos mina föräldrar. Dom var inte glada på fläckarna på kläder och i köket. Den stora utmaningen för dig ligger inte i att kläcka utan i att dra upp dom. Vad har du tänkt som första föda?
          MVH
          magnus
          Just nu ligger rommen i en yngelkasse precis vid pumpen där det är bra cirkulation...vad menar du med att dra upp dom? Första föda får isf bli Cyclops som ligger hemma...
          Alla kan ha fel ;]

          110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

          70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Problemet är inte att kläcka dom utan att ha tillräcklig med bra föda så att dom växer samt att hålla god vattenkvalité under uppväxten. Om ett korn möglar så (i naturen) plockar föräldrarna bort det för att de andra kornen inte skall bli drabbade. Om du har tagit bort romen så kommer varje korn som inte blivit befruktat att mögla. Detta mögel sprider sig väldigt snabbt till de andra "friska" romkornen om man inte gör något åt det. Därför tipsar jag om metylenblått.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Hult
              • July 2003
              • 307

              #7
              Ursprungligen skickat av Tropfrog
              Detta mögel sprider sig väldigt snabbt till de andra "friska" romkornen om man inte gör något åt det. Därför tipsar jag om metylenblått.
              MVH
              Magnus
              Var köper jag detta medel? Och hur mycket ska jag ha i mitt 110 L? Man häller det direkt i burken eller?
              Alla kan ha fel ;]

              110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

              70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                JBL Fungol är lättare att få tag på och fungerar. Läs på förpackningen om dosering. Du borde mata med nyckläckt artemia åtminstonde varannan dag, liquifry no1 är också bra.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • Hult
                  • July 2003
                  • 307

                  #9
                  Ursprungligen skickat av AndreasN
                  JBL Fungol är lättare att få tag på och fungerar. Läs på förpackningen om dosering. Du borde mata med nyckläckt artemia åtminstonde varannan dag, liquifry no1 är också bra.
                  tackar! Men jag täntke på en sak...det var igår det lekta o lade rommen. Jag tog upp rommen imorse och just nu så kan jag inte se att något har möglat? Kan det vara försent att lägga i anti mögligns medel?
                  Alla kan ha fel ;]

                  110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

                  70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Bättre sent än aldrig.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • Hult
                      • July 2003
                      • 307

                      #11
                      Nu har jag gjort en fin fin lösning här tror jag :]

                      Jag har placerat Yngelkassen precis vid pumpen så genomströmning blir riktigt bra. Sedan har jag bundit 2 snörren runt den lilla skifferplattan som de har lagt rommen på, sedan har jag bundit det vid kanten av yngelkassen så att skiffret hänger en liten bit från ytan. På så sätt hoppas jag att de inte ska mögla...vi får se hur det går :
                      Alla kan ha fel ;]

                      110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

                      70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

                      Kommentar

                      • davide
                        • February 2003
                        • 1093

                        #12
                        Hur gick det?

                        Är i samma sits själv. yngelkaret är på 17 liter. Funderar på att ta ur all filtermaterial ur innerfiltret och fylla det med torv, i alla fall under ägg stadiet. detta p.g.a. att jag har för mig att äggen har svårt att utvecklas i fel vattenvärden... rätt eller fel?

                        Tacksam för snabba svar...
                        MVH David
                        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                        Kommentar

                        • JR
                          • April 2003
                          • 2112

                          #13
                          jag har oxå haft fisk som käkar upp sin rom.. men om man ser till att de hyffsat ostörda & får några försök så har iallafall mina rättat till sig & skött sina små..
                          har en kakaduahona nu som kom ut idag med över 100 yngel..hehe..hela bottnen full...
                          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            mjukt, surt vatten är viktigt
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • Dagan
                              • November 2002
                              • 411

                              #15
                              Jag undrar hur vanligt det är att hanen sköter vården. Ja har hongsloi och hanen där ligger så gott som hela tiden utanför och motar bort allt som kommer för nära. ryckiga rörelser och en slags epileptisk dans utför han utanför grottan där honan håller till.
                              Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...