Uaru amphiacanthoide

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Monica
    • January 2002
    • 2

    Uaru amphiacanthoide

    Vi har ett par ytterst lekvilliga Uaru. De har fått ett eget akvarium med sköna fina stenar att lägga sin rom på, och det gör dem. Problemet är att hanen, istället för att putsa äggen äter upp dem. Vad göra? De lägger faktiskt rom en gång i veckan, på dag två "smaskar" hanen i sig allt, och så börjar allt om igen. Ska vi försöka ta bort hanen och låta honan sköta allt själv? Det vore så himla kul att också få se yngel - inte bara röda små ägg. Vad är lämpligt att göra?
    Monica

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Monica,
    Är du säker på att det är ett par och inte 2 honor? Har du andra fiskar i akvariet? Om inte testa med att lägga i några "strykfiskar" så att hanens försvarsbeteende stärks.
    Om inte annat så får du väl försöka flytta på hanen.
    Lite Uaru-info hittar du här
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=200
    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=49
    Lycka till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Monica
      • January 2002
      • 2

      #3
      Hej Kjell,
      Tack för ditt svar
      Jag tror ganska bestämt att det är en av varje kön. En har en längre och spetsigare genitalpapill än den andres, som är trubbig och lite tjockare. Kanske är det en bra idé att tillföra några andra fiskar i akvariet, just nu är de helt ensamma. Skall också försöka mörklägga akvariet ännu mer. Jag hittade faktiskt (förutom dina) bra artiklar om uaru´n i utgåvor från Nordiska Ciklidsällskapet, Ciklidbladet.
      Det är inte bara "våra" fiskar som äter upp sina ägg och det känns bra att veta. Vad jag förstod av artiklarna är uarun ganska svår, då den kräver näst intill perfekta förhållanden för att föröka sig.

      Håll tummarna för mig (och fiskarna förstås!)
      Monica


      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        Håller tummarna - återkom och berätta om hur det går.
        De är ju ganska luriga fiskar, men ynglen är oerhört söta så det kan vara värt att vänta.
        Akvaristsika hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...