Erfarenheter av Nyckelhålciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Erfarenheter av Nyckelhålciklider!

    Funderar på att skaffa en liten grupp nyckelhål till mitt kar.

    Skulle vilja ha info (mer än det som står här på zoopet), tips och höra erfarenheter från er som har/haft denna ciklid.

    Skall gå i 375liter med Citrontetror, Scalare, Siameser och kommande apisto´s.

    Alla svar mottages tacksamt.
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Patrik_växjö
    • July 2002
    • 2046

    #2
    Det är en snäll ciklid, på gränsen till mesig skulle jag vilja säga. Jag har en grupp om 3 st nu, som jag köpte som mycket små, har vuxit väldigt snabbt sen de kom i min 375a.

    De lär går bra ihop med de fiskar du ska ha i övrigt!
    / Patrik /

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Jag har ett nyckelhålsciklidpar. Om man inte ser dem jämter varandra kan de vara rätt svåra att se könsskillnad på, men honan har lite kortare fenor och är lite rundare i kroppen. Jag tycker de är fina, och inte alls trista, som en del verkar tycka. Jag har märkt att de kan vara rätt framåt vid matningarna, även mot fiskar som vanligtvis beskrivs som mindre lugna än nyckelhålen. Har man inte för aggressiva fiskar med dem, så kan de ta vara på sig. De verkar tyvärr ta rätt lång tid på sig för att lära sig yngelvård. Mina har lekt ett antal gånger, men än har det inte blivit några yngel. Men de lär sig väl efter ett tag.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Datate

        • August 2003
        • 620

        #4
        "Har man inte för aggressiva fiskar med dem, så kan de ta vara på sig."
        Vad kan tänkas menas med detta. Tänkte jag skulle ha cacaduides eller agasizzii tilsammans med dessa. Är de för aggressiva, eller tror ni det skulle gå bra?

        Hur många bör jag skaffa? Ska man skaffa 2,3,4 eller vad? De jag kollade på var relativt stora redan (skulle tippa på8-10cm eller så), så jag skulle tro att dom nog börjar para ut relativt snabbt om dom trivs...

        Skulle fjärilar passa bra ihop med Nyckelhål?
        MVH /Erik

        "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

        Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Mina nyckelhål höll en brasiliensishane stången, tills han blev lite för stor för dem. Men de gav sig inte i första taget. Nu har jag mina nyckelhål med paletter, platy, kampfiskar, ancistrusar, Betta fusca och två små Crenicichla som väntar på större boende. Det går bra. Ett annat par jag hade, som jag sålde nyligen, hade jag ihop med eldbukar, flaggciklider och scalarer, och det gick också bra. Apistogramma är nog också rätt lämpligt sällskap.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Datate

            • August 2003
            • 620

            #6
            Ahh...tackar tackar!

            En annan fråga. Var i karet håller Nyckelhål till. Är de bottenlevande, eller håller dom sig i mittregionen?


            Så en annan liten fråga. Tror du det skulle funka med t.ex detta i mitt 375:
            1.3 Cacaduides
            2.2 Nyckelhål
            2.2 Fjärill/B.Fjärill

            eller skulle det bli för mycket bottenfisk för att dom skulle må bra?
            MVH /Erik

            "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

            Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

            Kommentar

            • ami
              • March 2002
              • 294

              #7
              Hej.Jag hade ett par av 6st.som lekte av.De behöll rommen o vaktade ynglen ända tills de var så pass stora att jag kunde sälja dem.3c.m c:a.De andra innevånarna i akvariet fick tyvärr stå på ytan o dyl.Medan föräldrarna höll till på hela botten =med ynglen)i ett 300liters kar.Detta glömmer jag aldrig.Prata om att ta hand om ynglen.Hur trevliga som helst =men skadade ingen i karet.Hade bara en stor respekt m.sig.I mitt tycke den allra finaste ciklid jag haft.Trots att det saknar de sprakande färgerna.Men charmig o personlig.

              Kommentar

              • ami
                • March 2002
                • 294

                #8
                Tillägg;vill nämna att c:a 75st.ungar blev det att sälja,trots att en del gick åt på nätterna.

                Kommentar

                • Frizze
                  • March 2003
                  • 216

                  #9
                  Jag håller med om att de är väldigt trevliga. En sak som jag tycker är roligt med dem är att så fort akvariebelysningen släcks på kvällen letar de upp sin lilla håla där de brukar "sova". när de har simmat in i grottan blir de lite svart-marmorerade till färgen, och så är de helt stilla, medans de andra fiskarna fortfarande flyger runt i akvariet.
                  //Jakob

                  Kommentar

                  Arbetssätt...