Tagen på sängen av rom..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Merkurius
    • February 2003
    • 93

Tagen på sängen av rom..

Jag sitter här och är helt stum...mina scalarer har "lagt rom" (vad heter det annars?) och vaktar den som två små pinchrar..
    Till saken hör att hanen ALLTID äter rommen, förra gången fick jag dessutom plocka ur honom ur karet eftersom han höll på att ha ihjäl honan.. Efter att jag lagt tillbaka honom i det stora akvariumet efter en tids uppfostran av en elak liten dvräggurami var han helt annars mot honan, helt plötsligt höll han ihop med henne och var snäll, kan det vara så att den gamla klyschan stämmer, han saknar inte kon förrens båset är tomt??
    Nåväl till rommen då, jag antar att han snart flippar och äter upp den som han brukar men tänk om han inte gör det, vad gör jag då?? Jag har tänt en liten lampa bredvid rommen så att dom ska se men sedan då?

Om det nu skulle bli nåt yngel, fortsätter dom att vakta ynglen då eller vad händer?
    Jag har ju massor med andra firrar i karet..
    Jag har en sådan där lite plastgrej som man kan ha yngel i.. ska jag försöka lirka i dom i den eller är det ingen ide? Vad och när ska dom börja äta?

Jag är stum, och dessutom helt oförberedd... törs egentligen inte hoppas men nu när han inte äter dom så kan jag ju inte låta bli att hoppas, så glupsk som han har varit så hade jag aldrig väntat att nåt skulle bli kvar..
    /M
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=166289
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Hej

Jag hade ett bra par, som var bra yngelvårdare, och höll sams. Men honan dog, och då köpte jag en ny, vildfångad hona. Det dröjde ett tag innan de lekte, och när de väl gjorde det verkade allt frid och fröjd, tills ynglen skulle bli frisimmande. Då gav sig honan på hanen, och gav honom rejäla sår, och trasiga fenor, och ynglen försvann. De kom uppenbarligen inte så bra överens.

Du borde försöka få tag i en ny hane, när de gör så så är det nog ett rätt stormigt äktenskap, och det kommer nog att fortsätta tror jag.

MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• Merkurius
      • February 2003
      • 93

Jag törs knappt fråga, vad ska man göra med den hannen jag har nu då? Han är väldigt vacker, du tror inte "snällheten" kommer hålla i sig?? Han har inte rört henne den här gången..
      Tack för svaret iaf
      /M

Kommentar

• Shepard
        • March 2003
        • 13992

Hej

Byt in honom till en zooaffär. Du kan också köpa en ny hane till din hona, och en ny hona till hanen. Schansen finns att han kommer bättre överens med en annan hona.

MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Men du kan ju avvakta och se hur det går den här gången.

MVH Micke
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• Merkurius
            • February 2003
            • 93

Så jag skulle kunna köpa typ fyra nya skalarer och se vilka som gillar varann, om några alls gör det utan att det gör nåt med tanke på revir och sådant? Hur många skalarer kan man ha i ett 222 liters? Jag har ju en del andra fiskar också fast dom flesta kan jag flytta, dom som måste gå kvar pga att mitt andra kar är för litet för dom är 1 Segelfenspleco, 1 guldfisk och 3 pictusmalar...den lilla ancistrusen får nog också gå kvar då eftersom den behövs till algätning.. (Det hjälper ju inte just nu men jag planerar ett större kar till dom, så småningom blir nog skalarerna ensamma i det jag har nu)
            Tack igen /M

Kommentar

• Merkurius
              • February 2003
              • 93

Jag hann aldrig se det andra inlägget, var visst för snabb Jo jag tror jag kollar hur han beter sig innan jag byter honom men det kanske ändå skulle vara en ide att kolla med lite nya firrar?
              /M

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Hej

Det bästa när det gäller större ciklider är att köpa ca 6 stycken ungar och låta dem växa upp tillsammans och välja partner själva. På det sättet ökar schansen att få ett par som kommer överens. Att tvinga på nå´n en partner blir sällan lyckat, vare sig det gäller ciklider eller människor. Två scalarer som man för samman kan trivas ihop om man har tur, men det allra bästa är som sagt att låta ett antal välja partner själva.

4 scalarer kan man nog ha i ett 222 liters, om det inte finns så mycket annan fisk i det. Det är dock viktigt att tänka på höjden, som bör vara ca 40-50 cm, men ett 222 liters borde räcka.

MVH Micke
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• Merkurius
                  • February 2003
                  • 93

Jag hittade en hemsida på nätet där det stod om skalarer och odling.. Sedan läste jag några andra trådar här på Zoopet..
                  Eftersom jag har den vanliga skalaren får jag nog vara glad att någonting hänt alls verkar det som
                  Än så länge fläktar och vaktar dom båda två, men jag antar att pictusmalarna och/eller de svarta neontetrorna snart får sig några skrovmål
                  Jag är iaf glad så länge det varar, intressant att titta på, alltid lär man sig något nytt
                  Tack igen /M
                  Ps..mitt kar är 45 cm högt..

Kommentar

• Shepard
                    • March 2003
                    • 13992

Hej

Ja, scalaren är ju rätt hårt odlad, och de tar ofta bort rommen från föräldrarna, vilket har resulterat i individer som är dåliga på att ta hand om ungarna. Men får man tag i fina exemplar, med långa fina fenor, och bra mönster (vildformen), som inte ser inavlade ut, ökar schansen. Och som sagt så ökar schansen att få ett bra par om man låter ett antal ungfiskar välja partner själva. Se´n så behöver de flesta stora ciklider öva ett par gånger innan de lär sig hur de ska göra.

MVH Micke
                    Min profil
                    Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...