Zebraciklider...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Zebraciklider...

    Hejsan,

    Jag är mest nyfiken... Går det att ha ett par Zebraciklider i ett 112 liters akvarium?? (Planerar lite för framtiden)

    Jag har ett 112 liters med sällskapsfisk, men det blir säkert fler akvarium i framtiden

    Så jag är mest nyfiken... Någon som har erfarenhet av dessa ciklider?

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever
  • Patrik_växjö
    • July 2002
    • 2046

    #2
    Min erfarenhet av dem är att de är rena yngelfabrikerna och att de försvarar sitt revir duktigt!
    / Patrik /

    Kommentar

    • Corona
      • September 2003
      • 241

      #3
      Jo... Men jag hade bara tänkt mig ETT par... o så kanske nån mal... Eller 112 L är för litet då?

      (Som sagt, planering för framtiden )

      Mvh. Sara
      Man lär så länge man lever

      Kommentar

      • Poloman
        • February 2009
        • 17

        #4
        Yngel

        Som det tidigare nämnts, dessa är YNGELFABRIKER.

        Du får nog räkna med i framtiden att du får typ 200st yngel efter typ 1 vecka , haha :P lite överdriver dock, men mykcet blir det !

        Hoppas det går bra

        Kommentar

        • mackann
          • September 2009
          • 1

          #5
          hejhej

          Zebraciklider Är mycket aggresiva fiskar .Men mycket fina fiskar som kan bli ca 15 cm . om du köper en hona och hane komma dom förmodligen bilda par. Om du hört att guppy får mycket yngel de 'är inget mot zebra :P. Dom är mycket lätt skötta fiskar vatten,pump,syre sen mår dom mycket bra skulle ge dig ett tips ha ett kar som är kanske 100 och uppåt och du kan inte ha så mkt växtewr för zebracikliderna sliter upp allt :P.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Mitt senaste par hade jag i ett 240-liters, där de klarade att dra upp en kull yngel utan särskilt mycket aggressivitet gentemot de övriga fiskarna. De höll sig mestadels på sin kant, och jagade undan de fiskar som kom för nära. Hade dämpad belysning i form av flytväxter, och stora rötter som bildade skydd, så de kände sig nog ganska trygga. De var som sagt inte överdrivet aggressiva, och grävde faktiskt inte så mycket heller.

            Zebrahanar kan bli ca 15 cm, 112 liter är nog lite litet för ett vuxet par, men ett halvvuxet par kan nog gå där ett tag.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Jag har ett par Zebraciklider som precis fått sina första yngel. De är bara aggressiva gentemot de fiskar som kommer nära ynglen, och har inte bökat upp någon av mina växter alls, trots att det är ganska klena växter med tunna blad. De ägnar sig dock åt att gräva gropar lite härovar.

              Jag var själv skapligt skärrad och osäker på om jag skulle välja just Zebran, efter alla varningar om aggressivitet och växtförstörande, men är - som sagt - positivt överraskad och har inga somhelst problem med att hålla det här vackra paret ihop med fem små barber, två malar, och tre Zebrafiskar (inga ciklider).

              Honan gör alltså utfall mot de fiskar som ev. närmar sig yngelgruppen, men annars är de hur snälla somhelst o funkar utmärkt med de andra fiskarna.

              Och jag ser nu att Micke A har ungefär samma erfarenheter som jag : )

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                aha okej, då har jag haft lite otur med de jag hade .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det har nog att göra med hur man håller dem, storleken på akvariet, inredning, och andra förhållanden. Se´n är de ju olika individer också.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Det har nog att göra med hur man håller dem, storleken på akvariet, inredning, och andra förhållanden. Se´n är de ju olika individer också.

                    det har du alledes rätt i. jag hade mina i ett 100 liters, kan vara därför till deras aggresioner.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...