Hoplarchus psittacus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Are
    • September 2003
    • 3

    Hoplarchus psittacus

    Hei.
    Jeg er fra Norge. Jeg har lenge vært på utkikk etter den fantastiske cikliden Hoplarchus psittacus. Kanskje noen av dere kan hjelpe meg? ingen i Norge har noe selig kjenskap til denne fisken ser det ut til. Alle svar mottas med takk.

    Are Gjerde
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    jag vet att Jeff Rapps (www.tangledupincichlids.com) har dem i sin odlings-anläggning, men han har inget till salu ännu.

    jag har aldrig sett dem i sverige i affär eller på listor.
    inte på några tyska webbar heller.

    kul att veta är att H. psittacus är den "riktiga" papgojcikliden.
    fish r friend

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      en liten bild med om nån är nyfiken, ser ut som en grön chokladciklid

      http://www.tangledupincichlids.com/images/psitt.male.jpg
      fish r friend

      Kommentar

      • Are
        • September 2003
        • 3

        #4
        Heisann.Jeg heter Are og kommer fra Haugesund i Norge. Jeg tenkte dere kunne hjelpe meg og spore opp noen unge eksemplarer av den flotte cikliden Hoplarchus psittacus. Har dere vært borti denne noen gang?

        Jeg er svært opptatt av store Sør-Amerikanske ciklider, som Symphysodon, Uaru, Hypselecara, Heros osv. Spesielt Hypselecara. Har tre Hypselecara temporalis gående for øyeblikket. Ikke så skjeldne eller dyre, men svært flotte. Når det gjelder Hoplarchus psittacus så har jeg kun sett denne på bilder og lest litt om den. Den minner om Hypselecara i kroppsform, spesielt som ung ser det ut til. Men den blir større og er kanskje litt mer aggressiv. Men viktigst av alt. Det er jo så og si helt umulig å få tak i denne cikliden.

        Får jeg tak i en del unge eksemplarer, vil jeg fosøke å gjøre mitt for at den skal bli litt lettere og få tak i for andre entusiaster her i Norge. Jeg er klar til å gi kvitte meg med all fisk jeg har fra før for og få plass til disse. Jeg kommer til å trenge større kar enn det jeg har nå, men hadde jeg fått tak i f.eks. ti unge eksemplarer på 5-6 cm kunne nok disse vokst en stund i min 720 liter i starten. Egentilg burde de vært av forskjellig opphav, altså ikke brødre og søstre, men det blir vel kanskje helt umulig å få til...

        Jeg vil altså satse alt på oppdrett av Hoplarchus psittacus om jeg bare får tak i dem.

        Kan dere hjelpe? Har dere hørt om andre som har drevet oppdrett på disse i skandinavia? Kanskje til og med i Norge? Og til slutt.. Jeg er villig til å betale godt om det skulle dukke noe opp.

        Mvh.

        Are Gjerde


        Kommentar

        • Are
          • September 2003
          • 3

          #5
          Hei igjen skrev en litt mer utfyllende melding der.
          Har allerede vært i kontakt med Jeff. Han har unge H. psittacus, men ikke til salgs. Jeg må vente til han har fått unger av disse igjen. Og det kan jo ta både år og dag. Men det er det nærmeste måltet jeg har kommet så langt...

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            http://www.zentrale-du.de/hobbyzoo-tillmann/index2.htm

            de har dem i lager. bara å börja övertala dem att skicka till norge.
            fish r friend

            Kommentar

            Arbetssätt...