Discusmatning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Discusmatning

    En av mina discusar blir aggressiv vid matning och jagar iväg de andra, varför dessa inte får i sig speciellt mycket av maten. Speciellt när maten nått botten är han totalt kung över matområdet. Har testat att sprida maten på fler områden, dock med klent resultat eftersom han jagar iväg de andra där också. De andra discusarna får i sig lite av maten (röda mygg) innan den har landat på botten. Skulle vilja ha kvar maten vid ytan eller mellanskiktet av vattnet, så de andra discusarna även kan få i sig lite. Har i en gammal akvariebok sett en flytande "kon" med hål i där fiskarna äter mygglarver ur. Är det någon som användt en sådan och i så fall med vilket resultat?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Matar du bara med röda mygg? Vad annvänder du för bas foder? Jag kör med Aquatic Natures pellets som bas, de sprider sig bra och sjunker sakta. Annvänd bara röda mygg ett par ggr i månaden. Artemi sprids också bra, har du provat det? Att en fisk blir dominant är helt naturligt.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Manne_74
      • July 2003
      • 533

      #3
      hur många diskusar har du ??
      Om EN diskus kan hålla ALLA andra i shack så har du nog för få fiskar. jag har 6 unga diskusar i ett akvarie.! med en "ledare" så när han jagar bort EN så äter dom andra, sen jagar han en annan och då passar den som belv jagad förts på att äta.. och så går det till.
      MVH Magnus

      600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
      Red Sea Max Salt med slimline

      Kommentar

      • bubbis
        • February 2003
        • 425

        #4
        Har 6 fiskar. Använder röda mygg och Aquatic Natures pellets. Problemet med pelletsen är att när den väl landar på botten så försvarar den dominante fisken maten tills han käkat upp den. Röda myggen är det fler som hinner och käka eftersom den inte dalar till botten lika snabbt som pelletsen. Nej, jag har inte testat med artemia.

        Kommentar

        • Zuma
          • June 2003
          • 117

          #5
          Gör det! Köp fryst artemia och tina upp den innan du matar. Då får du små räkor fördelade i hela akvariet, alla får mat och dom älskar det. Fortsätt med pellets också. Det innehåller allt discusarna behöver. Själv matar jag med Aquatic Nature pellets två gånger om dagen och artemia en gång. Det syns tydligt vad de gillar bäst:-)
          530
          Altumscalarer
          Tuppkammsciklider
          Flaggciklider
          C Adolfi

          250
          Discus
          Kardinarltetror
          A cacatoides
          C Panda

          Kommentar

          • Manne_74
            • July 2003
            • 533

            #6
            Jag kör även fryst OxhjärtaMix.. RäkMix , Pellets.
            + någon enstaka gång Röda Myggisar.. Har läst en del att Myggisar inte har något större fodervärde så jag kör det som godis..
            läst någonstans om att diskusar kan få tarmproblem vid mycket migglarver i sitt foder. vet ej om det stämmer
            MVH Magnus

            600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
            Red Sea Max Salt med slimline

            Kommentar

            • Mats Bruér
              • August 2002
              • 282

              #7
              Mitt tips är att skipa RÖDA mygglarver helt, köp svarta eller vita istället. Det är som Magnus säger att röda mygg kan skapa tarmproblem. Detta är vad jag hört och läst mig till i varje fall , så varför chansa. Gör egen räkmix, har blivit en jättehit i mitt fall.
              Mats
              720 diskus
              540 diskus
              www.discusklubben.dk

              Kommentar

              • Manne_74
                • July 2003
                • 533

                #8
                Mats: din RäkMix.. blandar du bara ihop ditt "recept" o sen fryser in det ? ingen form av tillagning eller något ? om man nu ska prova på något sådant själv..

                (har loggat in nu på zoonen, blider kommer sen)
                MVH Magnus

                600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
                Red Sea Max Salt med slimline

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Här har du bra info om räkmix: http://web.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=202
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • bubbis
                    • February 2003
                    • 425

                    #10
                    Funderar på att testa att göra en sådan räkmix. Det står att räkmix smutsar ner akvariet rejält. Hur blir räkmixen när man lägger ner den i akvariet? Löses den upp till ett pulver?, blir geggigt? ska man smula ned den?

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Nej, du lägger ner en bit. Fiskarna kommer att käka upp den ganska snabbt men det blir lite smått över. Jag har inte upplevt det som ett problem med matrester. Det bästa fodret enligt mig.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • bubbis
                        • February 2003
                        • 425

                        #12
                        Gör du räkmixen enligt zoopets recept? Sjunker den snabbt?

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #13
                          Nej, jag köper min färdig. Ska göra en satts efter sommaren.
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • bubbis
                            • February 2003
                            • 425

                            #14
                            Är det något speciellt märke du använder?

                            Kommentar

                            • Oscar Cederqvist
                              • November 2002
                              • 6546

                              #15
                              Nej, det är hemma gjord av de i zooaffären.
                              Oscar Cederqvist

                              Kommentar

                              Arbetssätt...