Stressade(?) sebraciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarlF
    • May 2002
    • 1

    Stressade(?) sebraciklider

    Hallå

    Är det någon som har en bra förklaring till varför mina sebraciklider nyligen börjat kasta sig till närmaste gömställe så fort någon gör minsta rörelse framför akvariet.

    Tidigare har de simmat runt i godan ro, bildat revir och fått yngel och allt har verkat vara frid och fröjd. När man visade sig framför akvarit förut så kom alla fiskar simmande och mot rutan och ville bli matade men nu som sagt drabbas dem av totalpanik.

    Jag och min tjej satt och studerade fiskarna imorse efter att dem gömt sig och när vi suttit stilla en stund började de komma fram men de simmade hela tiden i ett stort stim och de brukar dem inte göra annars. Plötsligt, denna gång var det ingen som rörde sig, blev de som galna och simmade hur som helst. Man kunde bokstavligen hura hur dem simmade rakt in i glaset och gruset yrde när alla fiskarna försökte tränga ihop sig under pumpen i hörnet.

    Alltså för att summera; mina sebraciklider blir galna så fort någon visar sig framför akvariet. Är det någon som har en förklaring till detta mycket märkliga humör?

    Mvh
    Carl

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Carl,
    Det utlösande faktorn till att de blivit skygga är sannolikt att de blivit skrämda på något sätt. Det kan varit någon som bankade på akvariet, eller kanske en skugga som föll in ovanifrån och fick dem att tro att ett rovdjur anföll. Vad som är orsaken går oftast inte att utröna.
    Efter en tid (kan ta veckor, ibland t.o.m. någon/några månader) börjar de känna sig trygga igen och börjar bete sig som förr.

    Några negativa saker som gör att fiskarna rent generellt är skygga är t.ex.
    1/ Få fiskar i akvariet.
    2/ Många grottor (gömställen) i akvariet.
    3/ Akvariet är lågt placerat (faran kommer oftast uppifrån).
    4/ Övergödda fiskar, håll dom på svältkost en tid så brukar skyggheten avta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Hur många är det du har och hur gamla är de? Du skriver om stim. Äldre och därmed större fiskar är generellt sett skyggare. När det gäller amerikaner så håller jag inte riktigt med Kjell om gömställen. Min erfarenhet är att de blir mycket mindre skygga ju fler gömställen man har. Sedan upptäckte jag till min förvåning i somras att sandstubbar blir skygga om akvariet står högt. Ingen regel utan undantag alltså. Dessa fick dessutom mycket mindre panik när vi placerade ut tångruskor i varje akvarium. Nu är ju sandstubb ingen ciklid utan en smörbult, men ändå. Ett tilläg till Kjells lista är att låg temp kan göra troiska fiskar skygga.

      Mvh.

      Ola
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      Arbetssätt...