Fjärilsciklider - flytta sten med ägg till annat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomangelo
    • March 2015
    • 15

    Fjärilsciklider - flytta sten med ägg till annat kar?

    Hej! Ett av mina fjärilspar har lagt ägg (igen) på en liten flat sten. De går i ett kar med andra dvärgciklider. Jag vet att det är svårt att klara yngel med fjärilar, men eftersom de nu lagt sina ägg så käckt på en liten sten; så tänkte jag att det kanske skulle gå att flytta dem, och stenen, till ett annat kar? Där man kan modda vattnet lite åxå - sänka pH lite osv. Vad tror ni om det? (Bifogar länk till videosnutt)

    This is "trim.6C93357D-B46D-46A8-9582-50811988A5D0" by Tom Baeck on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


    Taxan för någons erfarenhet/råd! / Tom
    <%(((000)))><{{{
  • tomangelo
    • March 2015
    • 15

    #2
    Ok, imorse kl 9:30 fanns det ca 50-100 ägg på stenen:



    men väl hemma från jobbet kl 18:00 så återstod......just det, noll komma noll.

    Så, några teorier?
    Äggen uppätna av annan invånare? (A.agassissi 3, Nannacara A 3, samt 8 rödmunstetror)
    Kläckta men "döda" pga ej tillräckligt lågt pH? ( ligger på 6.9)
    En av honan/hanen står fortfarande kvar - inga larver synliga....

    What say you - alla experter/entusiaster?
    <%(((000)))><{{{

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det kan vara dom själva som har ätit upp dem också. Der första lekarna brukar sällan funka - ge dom fler chanser
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tomangelo
        • March 2015
        • 15

        #4
        Tack Kjell! Ja, fast under den timmen imorse som jag iakttog dem så såg man inga sådana tendenser. Nästa gång skall jag montera en kamera som loggar kontinuerligt. Man blir ju väldigt fundersam.

        Bågfenscikliderna i karet gav en kull av vilka jag drev upp ca 10 i ett mindre kar. En av honorna hade nya ägg på g för en vecka sedan och de kunde jag se blev angripna dels av den andra Nannacara-honan och dels även av rödmunstetrorna. Så det bidde inget där heller....den gången.
        <%(((000)))><{{{

        Kommentar

        Arbetssätt...