Återfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Återfall

    Hej
    Jag har efter ett antal år utan akvarium börjat fundera på att starta igen.
    Nu är det Discus som är på tapeten.
    Planen är att köpa ett Juwel Vision 260 liters.
    Frågan är om filtreringen duger för säg 4-6 vuxna discus,kardinaltetror och några dvärgciklider.
    Vilka dvärgar det ev blir har jag inte bestämt mig för än.
    Sedan var det skötsel av Discus.
    Alla verkar ha olika råd och jag inser att ett vattenbyte/vecka är vad vi kommer mäkta med.
    Räcker det att byta 30-50% en gång i veckan?
    Nu pratar vi inte att odla utan helt enkelt hålla ett vackert akvarium med lite växter och fisk.
    Fredrik
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Mycket vad gäller vattenbyten för diskus beror på vad man matar med. Matar man med ett foder som innehåller typ oxhjärta så måste man byta vatten ofta och mycket eftersom det fodret skitar ner väldigt mycket.
    Matar man med ett normalt foder så gäller ungefär samma regler för vattenbyte som för andra fiskar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Sen beror det ju på hur bra filtering man har och hur mycket man matar också. Jo bättre filtrering ju bättre vattenkvalitet. Bluewing här på Zoopet vet jag kör Juwel och diskus (där finns nog flera också) och han kanske kan svara på det men jag kan misstänka att där kanske behövs ett filter till för att det ska fungera bra då Vison 260 väl inte har så kraftig pump/filter kapacitet. Åtminstone byte av pump till 1000/1500 l/t skulle jag gissa på. Men de som kan det bättre och har erfarenhet av Juwel och diskus kan bättre svara på dina frågor.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Personligen vad jag tvekat att ha 4-6 vuxna diskus i ett såpass litet kar(för ändamålet). Vuxna diskus är ganska stora, och kräver i mitt tycke mer plats...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Personligen vad jag tvekat att ha 4-6 vuxna diskus i ett såpass litet kar(för ändamålet). Vuxna diskus är ganska stora, och kräver i mitt tycke mer plats...
          Instämmer
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Det är ju den storlek som Tommy Vestlie valde. Han märkte ju ganska snart att filtreringen inte räckte alls för diskus. Så till slut hade han ju två extra filter plus det inbyggda. Idag kör han med ett 720.
            Men min egen åsikt är precis som Anders och Kjell som både är erfarnare än mig att karet egentligen är alldeles för litet. Idag tycker jag att det ska till ett 450 minst för 4-6 vuxen diskus. Satsar du ändå på det så måste filtreringen snäppas upp. Grundfiltreringen räcker inte och då får du sjuk diskus tyvärr. Men dina diskus kommer troligen inte att kunna utvecklas till full storlek utan de stannar troligen i växten.
            Tror inte Tommy skulle satsa på den storleken igen annat än som uppväxtkar med mindre diskus för att sedan flytta över dem till större när de är halvvuxna.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Då får jag nog hitta på något annat....Sjuk fisk är inget jag vill ha

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det finns så många möjligheter, så du har en kul tid till mötes nu!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Men om du nu behöver tänka om gällande art Fredrik. Vad vill du ha för upplevelse i ditt kar? Är det beteenden, färgen eller looken du föll för gällande diskus? Det finns ju mängder av arter som skulle kunna ge dig det du söker.
                  Alternativt växla upp till ett vision 450 för samma antal diskus du planerade. Har ju själv 2 st. vision 450 och tycker det är ett underbart kar.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Återfall

                    Men om det nu inte är skrivet i sten gällande akvariestorleken dvs. att du kan tänka dig ett större kar och vi istället tittar på det där med skötseln: Den är inte svår men behöver vara mycket konsekvent. I början så skulle jag rekommendera 50% vb 1-2 ggr. I veckan. När väl både kar och diskusar är i balans så kan många växla ner till en gång i veckan. Hur ofta och hur mycket är lite vattenbyten är kopplat till hur mycket och hur effektiv filtrering du har i akvariet samt vad du har för fiskbelastning. Så skulle du köra med en grupp på 6 diskus i karet och inte ladda på med så speciellt mycket annan fisk så klarar du dig med juwels eget filter plus ett extrafilter.

                    Diskusar kommer att ge dig en av de intressantaste resor du kan tänka dig. Så mitt råd om du är sugen är att du ställer om till ett större kar och läser på ordentligt om diskus och sedan delar med dig till oss andra.
                    Senast redigerad av Bluewing; 06 November 2015, 05:10.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Jag vet inte vad det är med Discus men jag har alltid gillat dom sedan jag började med akvaristik för 10+ år sedan
                      Simmar lugnt och graciöst och är vackra helt enkelt.
                      Då hade jag inte de ekonomiska möjligheterna men plats.
                      Idag är det tvärt om och en till i hushållet som också måste vara med på det hela.
                      För 2 år sedan tröttnade jag eftersom det inte fanns tid till att sköta akvariet eftersom nästan all fritid gick åt till att renovera hus. Då hade jag haft rejält stora Scalarer under flera år och därefter Malawi i några år.
                      Nu har det lugnat ner sig på renoveringsfronten och det är mer fritid.
                      Ni som har erfarenhet av Discus. Funkar det med förre antal eller mår dom dåligt av att vara för få artsfränder.
                      Tänker mig att man går ner till 4 st .Extra filter vet jag inte om jag har lust med. Det fina med just Juwel är att man slipper extra ytterfilter som brummar.
                      Jag såg föresten att man tydligen kan byta en bit filtermatta mot "makaroner" .
                      Borde man inte kunna förbättra det lite ytterligare genom att skippa den delen i filtret som är aktivt kol och istället lägga dit filtermatta.
                      Aktivt kol har man väl bara för att ta bort mediciner efter medicinering eller?
                      Jag kan inte tänka mig att man behöver aktivt kol det för att rena "Stockholmsvatten"

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Problemet med färre antal diskus är att det ofta blir en som blir utstött och mobbad, men avmagring och sjukdomar som följd. Då vore det bättre att köra på ett lekpar, men som då är dyrare eftersom de är just ett etablerat lekpar.
                        En annan variant är att köpa ett gäng mindre fiskar, som en snusdosa och dra upp. Ska du å andra sidan få dessa i fin storlek och kondition innebär det en hel del jobb med vattenbyte var dag samt mata ofta, ca 7-8 ggr/dag.

                        Som Johnny säger, hade även jag kört varianten att se efter ett större kar, om det nu är diskus du vill ha. Köper du begagnat är ett 450-540 liters kar ganska vanliga, och inte så mycket dyrare än ett 240.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

                          #13
                          Idag var jag iväg en sväng till och kollade på olika akvarium.
                          Imorn blir det till Hornbach och beställa.
                          Det blir ett Rio 300.Prisskillnaden mellan Vision 260 som jag tänkte först och Rio 300 är ungefär 300kr.
                          Valet är då helt plötsligt väldigt lätt.
                          Fredrik

                          Kommentar

                          • fredrikakesson
                            • November 2003
                            • 1363

                            #14
                            Leverans är utlovad till mitten på veckan. Det blir nog ett försök med Diskus ändå då burken blev större än jag först planerat.
                            RIO 300 är inte 300 utan på 350 liter och 60 cm högt.
                            Frågan är om det verkligen behövs ett ytterfilter. Det inbyggda är trots allt på 6 liter och bottenmaterialet blir ESC längst ner och sand med kornstorlek 1-2mm överst.
                            Det som däremot gör mig lite brydd är doppvärmaren den är på 300w. Juwel skriver att den klarar att värma till 28 grader om rumstempen är 21 grader.
                            Det betyder då att jag får skaffa en värmare till. Hur hög effekt ska man satsa på?
                            Jag har redan råkat ut för en hängd värmare tidigare med resultat att allt dog och fiskarna var så att säga färdigkokta...
                            Den som hängde sig var en Jäger som förvisso var närmare 10 år....
                            Vilket fabrikat är bäst?
                            Fredrik
                            Senast redigerad av fredrikakesson; 22 November 2015, 20:57.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Jag vet inte om du redan har sett det men där har kommit en ny tidning i digital form som heter AEmagasinet (borde kanske döpas om till AEmegasinet ) och på sidan 11 och 12 (20 till 23 beroende på vart man tittar) så finns där en artikel som kanske intressera dig. Den handlar om diskus och det är tankar och råd från 3 av redaktionens diskusfantaster. Du kan läsa tidningen här: https://indd.adobe.com/view/a44a0673...2-9ce0bfb5d16b
                              Senast redigerad av Webo; 22 November 2015, 22:59.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...