schakbrädesciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    schakbrädesciklid

    Jag funderar på att skaffa någon variant ur dicrossus-släktet, någon som har erfarenhet av dessa arter?

    Antingen funderar jag på D. filamentosus eller D. maculatus, den senare är betydligt dyrare så frågan är om det är så stor skillnad mellan arterna att det är värt att investera de extra pengarna i maculatus-varianten?

    Nästa fråga; hur många individer bör man köpa för att vara någorlunda säker på att få minst ett par?

    De akvarium de skulle kunna få plats i är antingen ett 240-liters med Apistogramma hongsloi i olika storlekar, eller ett 112 liters med påfågelsgoby, är något av dem bättre än det andra?

    Ytterligare en fråga, hur surt vatten behöver de ha för att trivas? Målet är inte att få yngel på dem.
    Jag har co2-anläggningar installerade till båda akvarierna, men inget av dem är igång i dagsläget.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är väl ingen större skillnad mellan filamentosus och maculatus.
    Som du kan läsa i artbeskrivningen (bifogas för filamentosus) är det bättre att ha flera honor till en hane. Könsskillnaderna står också i artbeskrivningen och genomgående är att hanarna är lite längre och har spetsigare fenor.
    Dicrossus är inte så lätta för de kräver tämligen surt vatten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Tack för ditt svar Kjell!
      Då arten är inte allt för lätt att få tag på så tänkte jag beställa och då är det svårt att veta könet på förhand, därav frågor om antalet.
      Jag är medveten att de behöver surt vatten, men jag har co2 så någorlunda surt vatten kan jag erbjuda dem.

      Det vore dock kul att höra från någon som har erfarenhet från arten. Är de så känsliga som det sägs ibland?

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Jag har Filamentosus och tycker inte att dom är så överdrivet känsliga som man kan läsa ibland. Nu har jag haft dom ett bra tag och nu har dom lyckats få nån parasit så det har tyvärr dött några för mig på sistone. Men det är riktigt charmiga ciklider. En av dlm trevligaste arterna jag haft måste jag säga. Beställ 6-7 stycken och hoppas på max 2 hanar. Kan inte svara på vilket akvarium som är bäst. Jag har mina i 240 liter med nyckelhål, tetror och corys. Funkar jättebra. Hur dom går ihop med andra dvärgciklider vet jag inte helt.
        Jag skulle iaf rekomendera att försöka sura er vattnet så mycket du kan utan att mixtra fööör mycket. Jag har antagligen inte lyckats får ner pht tillräckligt. Har heller inte haft mål att odla. Har haft eklöv, catappalöv och lite torvfiltrering. Har märkt att dom trovts bäst då vattnet varit som surast iaf. Men tyvärr ingen lek. Bara små lektendenser. Lycka till med ditt fiskval! Tycker absolut du ska testa den här fina arten! :-)

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag har haft bägge och D filamentosus är nog enklast, billigast och vackrast. Det är vi nördar som vill ha de ovanliga. De brukar vara lättast att få tag på i januari-februari. De är väl lättast att fånga då. Nästan alla Dicrossus är vildfångade. Torv/eklov/boklöv/rötter, lugn och ro, helst ett eget akvarium som inte är för litet - om du vill ha yngel. Måste du ha andra arter i så skulle väl små bilbukar fungera. I övrigt som Falconer rekommenderar!

          Precis som fjärilscichlider (som kommer från samma områden) blir de sannolikt inte så gamla i naturen, gissningsvis 1-2 år - lite längre i akvarium. Är akvariet tillräckligt långt kan flera hanar hålla revir, men jämfört med många andra cichlider i samma storlek är de inte särskilt aggressiva. Med lite tur och skicklighet bör det gå att hålla den i flera generationer, men det har inte jag lyckats med. (för otålig)

          Kommentar

          Arbetssätt...