Råd! = Fjärilar med ägg i kar med Regnbågar och Grön bågfenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomangelo
    • March 2015
    • 15

    Råd! = Fjärilar med ägg i kar med Regnbågar och Grön bågfenor

    Snabba råd önskas!

    Upptäckte i morse att mitt fjärilspar hade lagt ägg! Både deras OCH MIN (!) första gång! Karet är ett 160 L "naturakvarium" med dvärgciklider, en aning tättbefolkat i termer av reviryta. Har 3 regnbågsciklider, 3 bågfensciklider och 3 fjärilar. En nannacara har vid ett tillfälle tidigare givit yngel - (dessa går nu i separat kar). Men jag iaktog snabbt att nannacara honorna försöker stjäla fjärilarnas ägg. Äggen ligger "ovanpå" en rot, under vilken de rutiga nannacaranhonan har sitt revir.

    Igår gjorde jag delvattenbyte, 30%, och då fanns inga ägg. Måste blivit lagda natten till idag.

    Hur gör jag? Vill gärna att ynglen ska klara sig....

    - Skall jag låta föräldrar och blivande yngel, om de kläcks, gå kvar?

    - Efter vattenbytet igår så är ju just nu inte pH det vanliga ca 6.7, skall jag öka på CO2 tex för att sänka pH så att chansen för lyckad kläckning ökar?

    - Skall jag flytta den värsta tjuven - den lekrutiga nannacaran, temporärt?

    Tacksam för snabb hjälp! / Tom
    <%(((000)))><{{{
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Om bågfenshonan har lekfärger så har hon nog ägg eller yngel själv, och då är det kanske dumt att flytta henne. Tror dessutom inte det spelar så stor roll, eftersom du har en del andra fiskar i. Och det är rätt svårt att få fram frisimmande yngel av fjärilar. Om du vill försöka, så skulle jag nog rekommendera att de får ett eget lekkar, med rätt vattenvärden, dämpad belysning, och inga andra rivaliserande ciklider.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • tomangelo
      • March 2015
      • 15

      #3
      Ok..... Tack! Så du menar att även OM det skulle bli frisimmande yngel så kommer ändå inte klara sig (dvs bli uppätna av de övriga) ?

      Fjärilarna har gömt sig bra - men här är en länk till en bild:
      <%(((000)))><{{{

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, risken är rätt stor att de blir det. Även om fjärilar kan vara rätt tuffa för sin storlek, så kan regnbågar och bågfenor också vara det. Och det brukar som sagt vara vanligt att det aldrig blir yngel, om det beror på att det krävs rätt vattenvärden för att äggen ska kläckas, eller om det beror på att fjärilar är hårt odlade, och ofta föds upp artificiellt (utan föräldrarna) för att få fram fler kullar, ska jag låta vara osagt. Har haft lek av fjärilar många gånger, men bara lyckats få fram frisimmande yngel ett par gånger. Men om de får gå i ett eget, ingånget kar, med kanske några små fiskar som "störfisk" och en del växter och gömställen, så kan man kanske lyckas.
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • tomangelo
          • March 2015
          • 15

          #5
          Och här är en bild på karet! Röd rektangel visar var fjärilarna har sitt revir/ägg:
          <%(((000)))><{{{

          Kommentar

          • tomangelo
            • March 2015
            • 15

            #6
            Hmm, ja, du har nog rätt! Har varit inne på ett fjärilskar. Nu när jag vet att de i allafall försöker så borde man ge dem en ärlig chans! Fina fjärilar du har!
            <%(((000)))><{{{

            Kommentar

            • tomangelo
              • March 2015
              • 15

              #7
              Och här ett litet videoklipp på läget:
              <%(((000)))><{{{

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Det var några år se'n jag hade det paret, här är några andra jag har haft.

                Fint kar förresten
                Bifogade filer
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • tomangelo
                  • March 2015
                  • 15

                  #9
                  Misstankarna var nog rätta: idag på morgonen så fanns inga ägg kvar! Paret fläktade ändå lite halvförvånat på platsen och man kunde ana en tankebubbla ovan dem: var blev äggen av? Var det vi själva....?
                  <%(((000)))><{{{

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Om inte äggen har kläckts då... Du ser inga yngel heller? Men som sagt, det är vanligt att de inte klarar äggen förbi kläckningsstadiet. Men ge dem några försök, kanske utan för många hot från de andra cikliderna, så kanske de lyckas.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...