Få yngel på fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marina_s70
    • August 2015
    • 6

    Få yngel på fjärilsciklider

    Hejsan!

    Jag har en liten fråga!
    Jag tror jag har en hane och en hona av fjärilscilkider (Electric blue) och mitt mål är att få yngel på dem. Återförsäljaren sa att det var en hona och hane, och jag har fortfarande inte lärt mig hur man ser skillnad på dem fast jag googlar och kollar på bilder mm.
    Jag har haft dessa i ca 6 månader och dom har inte lagt rom än, vatten temperaturen ligger på 28grader.

    Om nu dessa inte vill bli ett par, hur skall jag göra då?
    Skall jag skaffa en hona till eller ett nytt par till?
    Akvariumet är lite över 60l, så hur skall jag göra för att få ett par att yngla?

    Tack på förhand!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Den blå odlingsformen kan nog vara svårare att se könsskillnad på än vildformen, på grund av att den väl saknar en del av de färger och mönster som vildformen har, gissar att honornas lila bukfläck t.ex inte är alls lika tydlig på den blå formen. Se'n har vildformen en svart fläck på sidan, som hos honor brukar innehålla en del blå prickar, medans hanens fläck brukar vara helt svart.

    Det finns även andra skillnader, som att hanen är större, med större fenor, och ofta är de första fenstrålarna i ryggfenan längre hos hanen.

    Jag är osäker på hur hårt odlad den blå formen är, och om den är svårare att få i lek än vildformen.

    Här är en bild på ett par av vildformen, där man i alla fall ser skillnaden i storlek och kroppsform mellan könen, även om dina inte har samma färg.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...