Tahuantinsuyoa macantzatza

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Tahuantinsuyoa macantzatza

    Skaffade mig igår ett par (hoppas jag i alla fall) av denna ciklid. Tycker den verkar väldigt spännande och vacker. Nå'n som har erfarenhet av den? Känslig, tålig? Lättlekt eller svårlekt? Känsliga yngel? Såg förut att hanen simmade runt och mopsade sig mot det munruvande palettpar (en art jag inte haft på länge, och blev sugen på) jag köpte idag.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Den finns ju med bland artbeskrivningarna https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1328&SOK=1 men det har du väl sett. Svårighetsgraden är ju inte så hög så den borde ju inte vara så svår
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Den finns ju med bland artbeskrivningarna https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1328&SOK=1 men det har du väl sett. Svårighetsgraden är ju inte så hög så den borde ju inte vara så svår
      Jo, har läst den, men undrade om nå'n här har personlig erfarenhet, och kunde bidra med mer info Den verkar rätt ovanlig vad jag förstår?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Om jag inte är helt fel ute nu, så tror jag att Pia har haft dessa .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Om jag inte är helt fel ute nu, så tror jag att Pia har haft dessa .

          //Inger
          Så är det nog.

          Har själv haft den men det var så länge sedan att jag inte minns hur den var (artbeskrivningen är gjord utefter andras erfarenhet)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Inger H
            Om jag inte är helt fel ute nu, så tror jag att Pia har haft dessa .

            //Inger
            Ja, har nå't minne av att jag sett att hon tagit bilder på dem
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Jag hade dessa men det varade bara en kort stund för de dog inom en månad alla tre på samma sätt så jag har ingen erfarenhet av dem förutom att de kräver nog ett ganska långt kar för de simmade mycket och fort så de behöver mycket simyta.

              lycka till med dina
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Har dem i mitt Rio 240, där de går med bl.a Brochis splendens, nättetror, några små Heroina isonycterina och ett munruvande palettpar. De var lite skygga i några dagar, men nu är de framme mer, och inkahanen är dominant över munruvarna, och kör bort dem vänligt men bestämt när de möts, trots att munruvarhanen är större än inkahanen, och munruvarhonan väl är ungefär lika stor som han. Är ännu inte hundra på att inkorna är en hane och en hona, men de borde vara det, om man tittar på storlek och utseende. Hur dog dina?

                Tack
                Senast redigerad av Shepard; 12 July 2015, 14:59.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Än så länge lever de, och hanen verkar inte vantrivas, även om han är något skygg när man sitter vid karet. Honan är däremot mer framåt. Hmm, precis som jag skrivit meningen innan slänger jag en blick på karet som står en bit bort, och ser att hanen är väldigt på, och simmar runt och efter honan, och skakar.

                  Som en liten notis vid sidan om kan jag berätta att hanen i ovan nämnda munruvande palettpar går med ägg i munnen
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Nu verkar det vara lek på gång Hanen har varit lite småaggressiv mot de andra fiskarna ett par dagar, inklusive honan, men nu skakade han för henne och spände ut fenorna, och hon följde med honom in bakom en stor rot. Nu ser jag att hon besvarar hanens utspända fenor.

                    Hmm, ingen som har några döda eklöv att avvara? Även om de kanske godtar andra substrat, så vore det ju kul att se deras, vad jag förstår, mer naturliga lekbeteende. Har i och för sig några platta rotbitar som ligger på botten, som kanske är lätta nog, ser nu att honan drar och sliter i en.
                    Senast redigerad av Shepard; 19 July 2015, 14:27.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Några bilder...
                      Bifogade filer
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hmm, lektendenserna blir starkare och starkare, och osämjan mellan dem och munruvarhonan (som försvarar sin ruvande make) är större. De verkar väldigt intresserade av en liten rotbit, som de sliter och drar i, men den känns alldeles för liten att leka på. Vad kan man använda som substitut för döda löv?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nu har honans äggläggningsrör börjat krypa ut, så lek kommer nog inom en dag eller två.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            #14
                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Några bilder...
                            Vad fina dom är

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ja, men bilderna är inte lika fina Och inte algerna heller. Men men, tror de har lekt nu, honans äggläggningsrör verkar mindre, och hon tycks stå och vakta den lilla rotbiten, som de har släpat in bakom en stor rot, men har de lekt på den så har de vänt den upp och ner, vilket händer för att skydda äggen, vad jag förstår.

                              Och såg igår att mina Pelvicachromis taeniatus "Nigeria red" har yngel
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...