Sajicaciklider med vit mun - skada?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    Sajicaciklider med vit mun - skada?

    Hej!
    Tittade på mitt 450liters akvarium idag och upptäckte att båda mina sajicaciklider (~8cm) är aningen vita runt munnen och på läpparna, är de skadade och vad borde jag göra? De har aldrig haft något liknande under de 3 år jag haft dem, båda är hanar. Har aldrig sett några problem mellan de och andra fiskar i akvariet.
    Tack för svar!
  • riickie
    • December 2004
    • 14

    #2
    Det är en svampinfektion som kallas för vita pricken.. det brukar gå bort av sig själv.. hade så på mina zebra ciklider men det försvann.. Ska finnas nån medicin och köpa hos akvarieaffärer

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av riickie
      Det är en svampinfektion som kallas för vita pricken.. det brukar gå bort av sig själv.. hade så på mina zebra ciklider men det försvann.. Ska finnas nån medicin och köpa hos akvarieaffärer
      Vitapeicksjukan skall absolut behandlas! och det är en parasit som orsakar den sjukan, den är väldigt smittsam, och spontanläker inte. Det är ofast lätt att behandla och bota fiskarna med preparat som finns hos zoohandlaren. Men man måste sätta in behandling kvickt! en för sen behandlig leder till döden (för de drabbade fiskarna då, akvarister brukar klara sig med livhanken i behäll).
      Det är sällan fiskarna blir vita om munnen av vitapricken, mer vanligt att de får vita prickar på kroppen. Det finns en differentialdiagnos till vitapricksjukan, och det är sammetssjukan.
      Läs här: https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=242

      Men..... ? Det är inte så att du matat dina fiskar med fryst foder utan att tina det först? Vissa fiskars läppar är känsligare än andra, och djupfryst foder kan ge köldskador på fiskarnas munnar. Särskilt om du matar med räkmix som du frusit in i isbitsformen som tillhör ditt frysskåp, det tar längre tid för dessa kuber att tina i akvarievattnet. Frysta mygglarvet tinar betydligt snabbare, men jag låter även dessa tina helt innan jag matar med dem.

      Men det kan ju vara någon annan parasit eller farsot också.
      En bild hade underlättat för att kunna ställa en korrekt diagnos. Endast guldmedlemmar kan lägga in bilder direkt, vi andra kan ta hjälp av forumbilder.se.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De kan ha ägnat sig åt så kallade jaw locks. Det är en maktkamp, för att avgöra vem som starkast, antingen en hane och en hona som testar varandras styrka, eller två rivaler av samma kön, två hanar i ditt fall. Då kan deras läppar bli skadade och slitna, men det brukar läka. Hade ett par Amatitlania siquia som betedde sig så.

        Vita prick är en parasit som är dödlig om den inte behandlas, men då blir fisken täckt av små vita prickar.
        Senast redigerad av Shepard; 18 April 2018, 17:02.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Shepard
          De kan ha ägnat sig åt så kallade jaw locks. Det är en maktkamp, för att avgöra vem som starkast, antingen en hane och en hona som testar varandras styrka, eller två rivaler av samma kön, två hanar i ditt fall. Då kan deras läppar bli skadade och slitna, men det brukar läka. Hade ett par Amatitlania siquia som betedde sig så.

          Vita prick är en parasit som är dödlig om den inte behandlas, men då blir fisken täckt av små vita prickar.
          Javisst, så kan det ju också vara. Mina hantelciklider ägnar sig åt detta inför leken ibland. Hos dem kan det uppstå små "munsår" där det lossnar små hudflikar, men ingen direkt missfärgning, det har jag däremot sett på skalarer och diskusar, men så fort som blodcirkulationen kommer igång efter denna kamp återfår läpparna sin ursprungsfärg.

          Kommentar

          Arbetssätt...