akut dvärgciklidproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bettasplendensftw
    • April 2015
    • 8

    akut dvärgciklidproblem

    ciklidsort: röd dvärgciklid

    Hej alla! Jag skriver till er för att rådfråga. Om inte ett svar kommer förrän imorgon ringer jag djuraffären men självklart vore det bästa att få svar innan då eftersom det ändå är ganska många timmar bort tills den öppnar.

    Jag har i ett 240liters akvarium ett dvärgciklidpar, herre och fru. Dessa har bott i akvariet i nu två-tre veckor och verkar trivas fint. Herren är intresserad och utforskar och äter. (frun var också sådan tills ikväll/idag)

    Frun däremot har stött på ett ordentligt problem. Det skär i mitt hjärta eftersom jag har blivit så förtjust i mina små vänner, men honan verkar ha tappat stjärtfenan. Jag vet inte hur det gick till, jag kan självklart inte utesluta att någon bitit henne men eftersom bettet är så rakt över fenan (och ända inne vid fenroten) känns det konstigt (bett brukar ju inte vara raka av mina erfarenheter) Har övervägt fenröta, men problemet är bara att alla andra invånare i akvariet verkar frodas och ingen har något problem med sina fenor (har en riktigt snygg dumbokampfiskhona ed stora fina fenor som snarare verkar växa) vad jag har hört är fenröta smittsamt??

    Frun skulle självklart inte vara något att diskutera om ifall hon inte brydde sig så mycket, men hela hennes system är rubbat nu. När hon simmar ser hon otroligt konstig och ansträngd ut då hon måste använda sig av hela kroppen och inte orkar simma så mycket. Upptäckte fenproblemet idag eftermiddag, då hon låg på sidan. Hon blir ändå livlig om jag närmar mig akvariet. Har försökt mata henne och få upp henne från sida/rygg men hon far som direkt efter en stund ner igen. jag vet inte vad jag ska göra, jag vill självklart sätta henne först och inte låta henne lida i onödan!

    Tror ni jag ska låta henne vara och se om hon tar sig igenom det själv? (mat finns tillgängligt ifall hon vill ha) ska jag avliva henne för att ta bort hennes möjliga smärta? Hur är då i sådana fall lättaste sättet? (hon är 2-3cm).

    Tack på förhand!
    MVH
    en mycket orolig "mamma"
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är lite svårt att säga något utan att ha sett det hela.
    Stjärtfenor kan växa ut men det tar sin tid och tills dess har skett och i alla fall i början bör hon gå i ett karantänsakvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...