Scalare, frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompii
    • July 2011
    • 23

    Scalare, frågor

    Jag är väldigt sugen på att införskaffa en grupp Scalare, alternativt ett väletablerat par. Jag har dock aldrig tidigare haft Scalare och tänkte därför kolla med er om ni skulle kunna ge mig lite tips. Allt är välkommet.
    En plan har börjat växa fram och jag tänkte därför först skriva den och se vad ni tycker.


    Jag har tänkt att göra på följande vis
    Min plan är att införskaffa ett akvarium på cirka 250-300 liter. Jag stirrar inte mig blind på antalet liter utan det viktiga är att akvariet är minst 50 cm högt. Jag har sedan tänkt att inreda akvariet med bottensubstrat i form av blästersand. Vallisneria och Svärdsplantor är de växer jag kommer använda mig av. Möjligtvis även lite Musselblommor/Frogbit, Anubias och Javamossa. Javamossan och Anubias fäster jag på trärötter.
    När det kommer till invånare så är huvudattraktionen Scalare. Jag kommer försöka hitta ett redan etablerat par. Lyckas jag inte med detta så köper jag in en grupp ungfiskar som får para ut sig. Som städpatrull har jag tänkt en grupp Corydoras, möjligtvis Corydoras Panda. Som "utfyllnad" så funderar jag på någon sorts tetra. Möjligtvis Citrontetra. Denna trion (Scalare, Corydoras & Citrontetra) tror jag skulle funka ganska bra ihop då alla är ifrån Amazonas samt att de har liknande krav på miljö och vattenvärden.
    Vad tror ni om detta? Låter det okej eller är jag ute på väldigt djupt vatten?

    Frågor

    • Vilka sorts Scalare bör jag satsa på? Finns det någon sort som är mer nybörjarvänlig?

    • Hur mycket kostar Scalare? Tänker både på ungfiskar och vuxna färdiga par.

    • Som jag har förstått det så äter Scalare det mesta men föredrar levande- och fryst foder. Skulle ni kunna tipsa om något bra fryst foder, eller torrfoder, som Scalare och min plånbok gillar Undviker gärna levande foder då jag personligen inte är något större fan av det men självfallet så ska de få festa till det ibland med t.ex överblivna daggmaskar från fisket.

    • Tror ni blästersand är det bästa alternativet? Jag är rädd för att växterna, framförallt Vallisneria, inte kommer trivas då blästersand är ganska tät vilket inte är optimalt för rötterna. Jag vill ju att växterna ska frodas. Vill samtidigt ha något bottensubstrat som är "Corydoras-vänligt".

    Fyll gärna på om ni tycker att jag missat något viktigt eller om ni vill dela med er av er kunskap. Allt är som sagt välkommet och jag ska försöka suga i mig informationen/kunskapen likt en svamp. Information om deras beteende, både allmänna och lek, vad man bör undvika att göra etc är intressant.

    Tack så mycket!
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    För egen del har jag en förkärlek för vanlig standardscalar faktiskt. Den är dessutom humant prissatt. I ditt inlägg så verkar ju pris vara en viktig faktor så skulle jag hålla mig där. När det gäller färg så gillar jag själv enbart naturformens färg. Men där är det smaken som gäller. En standardscalar kostar väl allt från 38:- och uppåt.
    Skulle du satsa på någon annan form så skulle jag föredra t.ex. Manacapuru eller liknande. Men då blir det runt 200:- och uppåt.

    Vet att många köper par och förväntar sig lek, men skulle nog aldrig göra så själv. Vanligtvis har ju dessa par gett sitt bästa i något kar redan och den aktivaste lekperioden kan ju redan vara passerad. Scalarer växer fort och skulle hellre satsa på en grupp på 7-9 individer med ungscalarer så de får para ut sig maximalt. Men tänk på form, fenor och spröt. Det ska vara en bra form och rejäl höjd på dem med långa spröt.

    Tycker 50 cm är för lågt utan försök hellre hålla runt 60 i höjd och ta hellre 300 än 250. Typ Juwels Rio 300 har t.ex. bra mått.

    Jag skulle helst ha finkornig sand liknande blästersand. Men t.ex. biltemas sand heter ju inte blästersand utan enbart sand (och den i rätt storlek heter grov) .
    Vallisneria trivs alldeles utmärkt i finkornig sand. Men du behöver inleda med rotnäring typ lerkulor såsom JBLS Sieben Kugeln så får du se på fart. Skulle själv satsa på jättevallisneria. Med finkornig menar jag runt millimetern och uppåt. Under det så är det ju mera damm du häller ner. Finkornig sand passar dessutom Corydoras bäst och om du har bra filtrering så drivs ju skiten längs botten mot utsuget.

    Du kan ju se hur vallisnerian växer i detta kar med biltemas finkorniga sand:


    Fodermässigt är det helt oproblematiskt med scalarer. Mina jag haft har ätit allt från torr till fryst, levande. Satsa på bra kvalité på foder och tänk gällande ciklider att det ska vara en hygglig proteinhalt bara.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • roffen2
      • August 2012
      • 197

      #3
      Jag hade precis samma idé och bestyckade ett 320-liters för några månader sedan. Jag köpte 6 (ganska) små standardscalarer, 5 corydoras och 24 rödmunstetror. Citrontetra har jag ingen erfarenhet av, jag valde rödmun för att de ska hålla bra ihop i stim.

      Mina erfarenheter så här långt:
      Scalarer har en cool elegans. Aggressiva mot varandra, men bara när det är lek eller rom. De leker ungefär varannan vecka hos mig, en hanne turas om med två olika honor (kul för honom...) Lekparet klarar att jaga undan de andra scalarerna, men efter en dag eller två har tetrorna käkat upp rommen. Scalarer äter allt som bjuds med god aptit, älskar hemmagjord räkmix (sök på forumet om du inte vet vad det är)

      Corydoras är roliga och rödmunstetor stimmar ganska bra, böljar lite fram och tillbaka. Det är trevligt med fiskar med så olika temperament i akvariet. Jag hade nog kunnat ha 30 rödmunnar. Corydoras simmade tråkigt fram och tillbaka bakom framrutan i början, men det gick över.

      Jag har köpt en 50x50 cm filtermatta som jag ska prova att dela av akvariet med nästa gång det blir lek i "rätt" hörn. Läste ett tips om det nånstans här på forumet. Lekpar och rom på ena sidan, dumma elaka fiskar på andra....

      Jag har satsat en del på växterna, så jag kör kolsyra och dubbla PMDD-doser.

      Lycka till!

      /Roffe

      Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium94.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,3 KB
ID: 2166607

      Kommentar

      • Juwel350

        #4
        Jag har provat med scalarer vid ett flertal tillfällen,hade senast 6 st Redback scalarer i 350 liter men som vanligt blev det lite stökigt mellan scalarerna och tröttnade på ständigt bråk.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Flera scalarepar funkar nog bara i större kar. Jag hade två par i ett 375-liters (150 cm långt) en gång, och de lekte i varsin ända av karet, och det funkade precis, det kändes som om akvariet var precis tillräckligt långt för att paren inte skulle ligga i luven på varandra konstant. I mindre kar bör man nog nöja sig med ett par, om man vill att det inte ska vara tjafs hela tiden. Det är i alla fall min erfarenhet.

          Hade häromsistens 8 halvvuxna black & white i mitt 240, och väntade på att de skulle para ut, så att jag skulle kunna byta in alla utom ett par, men de var så aggressiva mot varandra så jag tröttnade innan dess, och bytte in alla 8. Nu har jag istället 6 normalfärgade i ungefär samma storlek, och även om de stångas ibland, så är de betydligt lugnare än de svartvita. Men av dessa kommer jag bara att behålla ett par se'n, för att undvika bråk.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...