Scalarerna har lekt igen och jag har panik.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskflätan
    • January 2013
    • 12

    Scalarerna har lekt igen och jag har panik.

    Hej

    Vid vad som känns som oräkneligt antal tillfällen har jag försökt föda upp Scalarer. Det har gått åt skogen varje gång. Senaste leken var jag närmast en framgång. Då fick jag upp dem till yngel, men sedan dog de eftersom jag inte lyckades kläcka artemia. Har investerat mycket tid och pengar i det här och börjar förtrösta, så nu skapar jag en tråd istället.

    Frågor:

    1. Jag har två blad med rom i en yngelkasse med genomströmning i sällskapsakvariet (detta efter att ha utkämpat en STRID mot resten av akvariet som igår gjorde sitt bästa för att äta upp romen. Fick t.ex. lura bort alla mina Ancistrus med hjälp av Zucchini. Nyckelhålscikliderna fick tillfälligt bo i ett annat kar medan Scalarerna lekte). Hur länge klarar sig ynglen i en sådan?

    2. Jag har ett 20 L yngelakvarium, men problemet med detta är att ynglen sugs in i pumpen. Jag har försökt sätta en nylonstrumpa för, men då fastnar de i den. Hur gamla bör de vara för att fixa ett yngelakvarium?

    3. Hur i H-vete kläcker jag Artemia? Jag har prövat med 1½ L petflaska med syrepump. 1 msk salt per L vatten och 1 tsk Artemia. På akvariet, i akvariet och med lampa över. En variant av glassburksmetoden har jag prövat också. Resultat=0 kläckta artemia. Nu har jag en ny plan. Jag kör igång yngelakvariet och brassar på värmen där till runt 28. Sedan sänker jag ner en petflaska med syreslang i yngelakvariet. Vad tror ni? När jag köpte artemian fick jag den i en liten plastpåse. Denna har jag inte förvarat i kylen sedan förra försöket. Är dessa förstörda nu så att jag måste köpa nya?

    4. Buden om huruvida scalaryngel dör av skalen från Artemia går isär. Vad tycker ni? Kan jag använda en pipett och suga upp artemian med eller skadar detta ynglen?

    Vore SÅ tacksam för hjälp. Om jag lyckas med det här känner jag mig nästan mogen att försöka mig på Diskus någon gång i livet.
    Senast redigerad av fiskflätan; 09 February 2015, 12:28.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det allra bästa resultatet, och större chans att även ynglen blir bra yngelvårdare i sin tur, får man nog om man låter ynglen gå med föräldrarna så länge som möjligt. En yngelkasse är nog en högst tillfällig lösning, som väl funkar så länge det är ägg. Ett 20-liters är nog också för litet som yngelakvarium till scalaryngel. Jag har lyckats föda upp ett litet gäng scalareyngel en gång, och då hade jag paret ensamma i en 120-literskub. Det får nog bli mitt råd, för att öka chansen att lyckas, ge paret ett eget kar, som en kub, som ju inte tar så stor plats, men ändå är tillräckligt stor och hög för scalarerna.

    Jag är ingen mästare på att kläcka artemia, men jag brukar få ok resultat genom att använda en artemiakläckare (en rund, svart plastbunke med ett lock, med ett hål i, och en sil i mitten), och brukar använda den färdigskalade artemian som ligger i en vätska, i en plastflaska.

    Så här kan det se ut när scalarer leker i sällskapskar, men ynglen klarade sig inte mer än några dagar vad jag minns.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • fiskflätan
      • January 2013
      • 12

      #3
      Hej och tack för ditt svar! Riktigt fina bilder där; vilka vackra Scalarer du har!

      Tyvärr känns det som att jag är körd när det gäller projekt scalaryngel. Jag har inget stort akvarium att släppa ner dem i. Jag har mitt huvudakvarium och yngelakvariet. Sedan har jag en kompis som har ett hyfsat stort akvarium, men i hans kar simmar det en massa fisk.

      Gällande artemian har jag sneglat på artemiakläckare och det låter ju som en bra idé. Men känns ju ganska onödigt att köpa om de ändå inte kommer klara sig

      Mina nuvarande fiskar kommer sluka ynglen på 2 sek om jag släpper ut dem ur kassen. Dock visar föräldrarna helt underbara vårdinstinkter just nu och vaktar yngelkassen som bara den. Är helt fascinerad över detta. Vet inte om jag ska gå all in och försöka omplacera alla mina andra fiskar utom malarna när ynglen kläcks. Hur stor risk är det att de i så fall sugs in i pumpen/föräldrarna käkar upp dem? Har du upplevt detta problem?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, det kan hända att ynglen sugs in om paret leker eller simmar för nära insuget, men är karet tillräckligt stort, så minskar risken att de kommer för nära insuget. Vet inte hur din pump ser ut, men det du kan göra är att sätta ett finmaskigt nät, som en nylonstrumpa, för insuget.

        Är paret harmoniskt, och har kläm på yngelvården, så bör de inte äta upp ynglen, om inte störningarna blir för stora.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          kör med ett luftdrivet litet pump så sug de inte in om man har en fin matta / skum.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • fiskflätan
            • January 2013
            • 12

            #6
            Hej igen,

            Tack för att ni engagerar er! Jag tror nästan jag måste bli Guldmedlem här eftersom jag fått hjälp gällande flera problem

            Shepard - har försökt med nylonstrumpa och då fastnade de i strumpan. Dock var detta inte i stora karet utan i yngelkaret. Jag har ett Juwel akvarium med en standardpump. Är så rädd att de ska försvinna in där och dö om jag väljer att använda stora akvariet. Har funderat på om man kan dela av hela akvariet med någonting, men inte hittat lämpligt föremål.

            Ken - Intressant! Dock förstår jag inte riktigt vad du menar. Har du någon länk till en sådan pump? Är den avdelning svindyr eller mer åt det ekonomiska hållet?

            Kommentar

            • fiskflätan
              • January 2013
              • 12

              #7
              Kan bara tillägga att nu har romen fått svans, föräldrarna vaktar ännu mer och jag har bestämt mig för att flytta de få andra fiskar jag har till min kompis akvarium. Ancistrus käkar väl inte frisimmande yngel eller? Då återstår bara problemet med Artemia och pump. Artemia löser jag förhoppningsvis med en kläckare och då är "bara" ett problem kvar.

              Pumpen. ca. 200 L akvarium - Vad ska jag ha för pump som är yngelvänlig? Ska jag höja upp tempen? Ligger för närvarande på 26 grader.

              Ska betala och bli Guldmedlem om jag lyckas med detta så får ni som hjälpt till förhoppningsvis se bilder.

              Blir väldigt exalterad här, men det här är en barndomsdröm för mig. Har haft Scalarer till och från sedan jag var liten.

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                #8
                Du kan väl dela av akvarie med en bit filtermatta? Kul med yngel! Grattis!

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Nej, tempen är nog bra som den är. Ancistrus äter inte yngel som simmar, då de bara äter från fasta ytor.

                  Att dela av karet med filtermatta har jag testat, det gick inget vidare, det blev inte särskilt tätt utmed rutorna, så ynglen tog sig igenom. Men det kanske var jag som inte fick till det ordentligt.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • fiskflätan
                    • January 2013
                    • 12

                    #10
                    Tack HeidiH och även Shepard! Nu har jag pratat med min lokala akvariefiskhandlare. Jag läste rakt av vad ni skrivit om pump och han hade en med någon lämplig form av matta. Så nu ska jag in och köpa den och lite annat; det verkar inte dra iväg så jag måste äta nudlar i alla fall. Räknar med att det smäller till i yngelkassen på söndag...

                    Det är verkligen fantastiskt att se naturen "in action". Därför vill jag att de här ska få bästa chansen som möjligt nu i deras vanliga hem. Scalarparet är 2 gamla fiskar som har lekt ett 10-tal gånger tidigare. Kanske har de fått in snitsen på yngelvård vid det här laget... *håller tummarna*

                    Kommentar

                    • BigFoppa
                      • November 2010
                      • 1

                      #11
                      Här kan du läsa på:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...