Vad tycker diskusar om tetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jow
    • March 2014
    • 50

    Vad tycker diskusar om tetror?

    Hej! Nu är det jag igen med alla mina löjliga diskusfråger.
    Jag har 5st diskusar på ca 14-15 cm som varit i mitt 360 liters kar i snart 2 veckor och allt går suveränt med dom.
    Men jag tycker fortfarande att det är väldigt tomt... Och nojig som jag är så tror jag inte att jag vill ha mer än 5st diskusar om jag ska kunna granska dom nogrant varje dag så alla är friska och mår bra. (och självklart inte bli överbefolkat)

    Jag har läst en del att många har lite olika tetror med sina diskusar och att det funkar bra. Denna tanke har jag lekt lite med om det kanske kan va ett alternativ i framtiden. Men eftersom diskusarna ALLTID kommer i första hand så är min fråga...

    ...även om det går att få det att fungera med diskus och tetror, vad tycker diskusarna om det? Kan de bli strässade va ett stort stim tetror? Försämrar det vattenkvaliten? Eller skiter diskusarna fullständigt i om det finns tetror eller ej?

    Om jag nu välja att ha tetror funderar jag på ca 20-30st neoner eller rödmunstetror. Neoner är större risk att de blir uppätna men eftersom de kommer från samma ställe så klarar de värmen bra, vilket jag inte vet om rödmunstetrorna gör.

    Men som sagt det jag vill veta är vad som är bäst för diskusarna.

    Detta är något jag funderar på om framtiden. Jag tänker låta mina älskade diskusar få bo in sig ett bra tag till
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    #2
    Jag själv har kardinal och rödmun med mina diskus, och kan inte säga att jag märker någon skillnad på diskusen, men är det för livliga tetror kan dom bli stressade.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Men i ett 360-liters med 5 vuxna diskus blir det i mina ögon lite mycket fisk, då hade jag hellre valt någon Corydoras istället.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Jow
        • March 2014
        • 50

        #4
        Menar du att det är för mycket fisk med 5st diskusar? Eller att jag ligger på gränsen och borde låta det va som det är?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Personligen tror jag det blir rörigt och trångt med tetror i ditt kar, däremot om du väljer någon fisk som inte rör sig i samma område blir det inte riktigt samma sak.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Jow
            • March 2014
            • 50

            #6
            Ja det har du nog rätt i. Ett lite större gäng corydoras har en förmåga att liva upp hela karet när de rör runt i gruset.

            Men hur många corydoras tror du man kan ha då utan att det blir överbefolkat? De vill ju va några stycken de med. Jag har redan 6st men skulle lätt kunna dubbla det och hoppa över tetror om ni tror det blir bättre?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              15 lär inte vara något problem, och kanske moms på det med.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Jow
                • March 2014
                • 50

                #8
                Okej. Det är ju mycket bättre och roligare än tetror! Tack för tipset

                Kommentar

                Arbetssätt...