Guldsömsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luckyman
    • December 2014
    • 16

    Guldsömsciklider

    Nu har mina Guldsömmar lagt sina första ägg är det några som har tips hur man ska gå tillväga för att lyckas?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Guldsömciklider brukar oftast klara av att vakta sin egen avkomma (kanske inte vid första leken, men har de väl börjat leka så leker de snart igen).
    Nykläckta artemiaägg är suveränt första foder
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Luckyman
      • December 2014
      • 16

      #3
      Ska man smula dem, eller lägga i dem som de är?


      Skickat från min iPhone med Tapatalk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Luckyman
        Ska man smula dem, eller lägga i dem som de är?
        Smula vadå?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Luckyman
          • December 2014
          • 16

          #5
          Guldsömsciklider

          Hmm, det var visst som pulver men kommer verkligen ynglen hinna med att få i sig något med andra hungriga ciklider i karet?


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det bästa är om du har en artemiakläckare, och se'n försöker att få den nykläckta artemian direkt till ynglen. Det är nog för smått för att vuxna ciklider ska bry sig om det. Däremot bryr de sig nog gärna om ynglen
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Luckyman
              Hmm, det var visst som pulver men kommer verkligen ynglen hinna med att få i sig något med andra hungriga ciklider i karet?


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              Som Shepard skriver - artemiaägg är små levande djur som skall kläckas
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Luckyman
                • December 2014
                • 16

                #8
                Ok. Tack för hjälpen. Ni är bättre än Google kan man se på färgen på rommen om den är befruktad? Den är just nu ljusbrun.


                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hehe, där har vi en bra slogan... Zoopet, bättre än Google.

                  Är den befruktad så fortsätter den att vara gråaktig, är den obefruktad, så blir den vit.
                  Bifogade filer
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Luckyman
                    • December 2014
                    • 16

                    #10
                    Låter som min är befruktade grymt!


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk

                    Kommentar

                    • Luckyman
                      • December 2014
                      • 16

                      #11
                      En fråga till om artemiaägg. Måste man kläcka dem för att kunna mata ungarna? Eller kan man ge dem som de är? Finns det några alternativ till artemia, om man ni inte hinner odla dem just nu?


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Finns skalad artemia som ligger i en vätska, den kan man mata med som den är, eller kläcka. Använder den till mina Crenicichlayngel, testade att mata med dem utan att kläcka först, men är osäker på om de åt av den då, så nu kläcker jag dem. Vanligtvis säljs artemiaägg torra och oskalade, och då måste de kläckas. Fryst cyclops kan nog funka också, liksom frysta hummerägg. Men kläckt artemia går alltid hem, eftersom den rör sig.

                        Jag har artemiakläckare, som är som en svart plastskål med lock, med ett hål i mitten, där det ligger en sil. Artemian drar sig till ljuset/hålet i mitten, och samlas i silen. I med jodfritt salt, så kläcks äggen på ett eller ett par dygn. En kläckning brukar väl räcka ett par dagar, i alla fall för mig, vet inte hur andra gör.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Luckyman
                          • December 2014
                          • 16

                          #13
                          Får sticka förbi akvarievalvet imorgon Men alltså... ni menar att i ett 540 l kar så kan man slappa ner nykläckta artemiayngel, och guldsömsciklidsynglena lyckas ta dem?
                          Trots konkurrans ifrån andra ciklider, och stor vattenmassa?
                          Matar man dem ifrån dag 1 eller när de är frisimmande?

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Tja, du får ju försöka få ner artemian där ynglen är. Nå'n konkurrens från de andra fiskarna blir det nog inte, den nykläckta artemian är nog för liten för att vuxna ciklider ska ta den, däremot så äter de gärna guldsömsynglen.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Luckyman
                              • December 2014
                              • 16

                              #15
                              Men från dag 1 är det som gäller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...