Crenicichla regani eller notophthalmus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Crenicichla regani eller notophthalmus?

    Är detta Crenicichla regani eller notophthalmus? Butiken hade fått in den som strigata, vilket det definitivt inte är. Tyckte att de liknar några som jag köpte som regani för ett antal år se'n, men tycker även att de är väldigt lika notophthalmus. Är de kanske t.o.m synonymer?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 11 December 2014, 14:05.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • nothobranchius
    • November 2008
    • 83

    #2
    Det kan bara vara C notophthalmus eller C wallacii inte C regani.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hmm, tycker de är rätt lika alla de där tre. Vilka är skillnaderna?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Pratade med han i butiken, och han sa att han inte ändrar namnet om ingen kommer och säger tvärsäkert att det inte är regani. Så, är det tvärsäkert att det inte är regani?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • nothobranchius
          • November 2008
          • 83

          #5
          Titta på teckning över ryggen på fisken. Det är bara C notophthalmus eller C wallacii som har sån teckning på kroppen.
          Här får du länk till Fishbase http://fishbase.se/Nomenclature/Scie...earchList.php?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ok, men teckningen är inte så alltid så stark? Mest när de är upphetsade eller som nu, när de vaktar yngel. Så här såg de ut innan leken, banden syns bara svagt.

            Här är en artbeskrivning på regani (där två av bilderna är tagna av mig, är det också nå't annat?), och på bilden med den yngelvårdande honan så har hon också ränder på ryggen https://www.ciklid.org/artregister/a...art.php?ID=359
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Shepard; 12 December 2014, 21:21.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ska jag vara riktigt ärlig så... När man kollar på filmklipp med regani och notophthalmus, så ser de faktiskt ut att kunna vara varianter av samma art. De är ju väldigt lika, och även några av reganiklippen visar fiskar med tvärränder på ryggen. I vissa av reganiklippen ser jag faktiskt ingen skillnad på hanen i klippet, och min hane. Honornas ryggfenor kan tydligen skilja en del, vad det gäller färg och mönster. Särskilt C. regani "Tapajos" verkar vara lik mina, vad det gäller tvärbanden på ryggen. Såg även ett klipp på notophthalmus som var mer eller mindre färglösa.
              Senast redigerad av Shepard; 13 December 2014, 09:36.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...