Sänka ph till discusvänligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jow
    • March 2014
    • 50

    Sänka ph till discusvänligt

    Jag har startat igång mitt 360 liter kar för ca 2 veckor sen. Tanken är att det ska vara discus där så småningom, just nu har jag 7st pansarmalar och 4st ancistrusmalar.
    Mitt problem är att utan att göra något med vattnet så får jag ett ph värde på 7, och detta är första gången jag ska ha fiskar som vill ha under 7. Så hur gör jag för att sänka ph värdet? Jag har sätt att det finns medel, men är det värkligen rätt väg att gå? Eller är det bara dumt att slänga i kemikalier??

    (jag ber om ursäkt om detta inlägg kom på fel plats)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    pH 7 är inga problem med diskus.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Vet inte vad du har för planer men om ditt tänk är att köra med växter och ett CO2 system så sänker du PH just med hjälp av CO2. Jag har 7,8 i kranen, sänker detta till 6,6 genom CO2 systemet. Innan jag skaffade CO2 systemet så använde jag PH buffert 6,5. Jag har som sagt ett betydligt högre PH än vad du har så om du inte tänker CO2 så hade jag nog följt Anders linje, dvs låt det vara 7. PH buffert blir både krångligt och dyrt i längden.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Jow
        • March 2014
        • 50

        #4
        Okej. Om ph 7 inte är något problem så tänker jag köra med det. Tack för hjälpen!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Mitt kar går ju på drygt 7 och har varit så hela tiden. Problemet ligger inte i det utan i att hålla en hög vattenkvalité med bra syresättning.
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1418138473.330216.jpg
Visningar: 2
Storlek: 344,8 KB
ID: 2165128
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Ursprungligen postat av Jow
            Okej. Om ph 7 inte är något problem så tänker jag köra med det. Tack för hjälpen!
            Bra beslut. Ju mindre man mixtrar ju mindre kan gå fel och svänga och då kommer dina fiskar må som bäst. :-)
            350L Diskus

            Kommentar

            • Jow
              • March 2014
              • 50

              #7
              Ok, vad skönt att höra. Jag tycker inte om medel och grejer. Ju mindre tillsatser desto bättre.
              Nu kan jag snart våga mig på att leta efter discis att köpa

              Kommentar

              • tonpet
                • February 2008
                • 469

                #8
                Hej
                Skall du börja med Diskus.... så tycker jag du skall läsa detta först. http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=98&t=1156
                Här står det mesta om diskus ....
                Lycka till
                Juwel Rio 300, Diskus
                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                Kommentar

                Arbetssätt...