Sajicaciklider leker inte?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

Sajicaciklider leker inte?!

För runt fyra månader sedan köpte jag två Sajicaciklider. Med fenorna inräknade är de väl runt 10 centimeter, och hanen är något mindre. Problemet med dessa är att de aldrig lägger rom. Ibland gräver de lite och hanen spänner upp sig och "fladdrar" ner honan i gropen men sedan tröttnar de liksom och börjar göra andra grejer. Honans äggläggnings-grej blir också väldigt tydlig ibland, så det ser verkligen ut som att hon när som helst ska lägga romen men jag har _aldrig_ sett någon. Såhär har de hållt på ända sedan jag fick hem dem.

Jag vet att det är en hona och en hane då hanen har knallröda fenor och honan har knallgula när de "leker".
    Akvariet är på 375 liter, och där bor bara fiskar som är rätt snälla mot dom och låter dom hålla på med sitt så de störs inte.
    Jag byter väl runt 20% i veckan och jag har varit orolig att jag bytt för lite, men efter att ha bytt typ 70% pga en flytt så märker jag ingen skillnad i deras beteende ändå.
    PHt ligger väl på 7,5 ungefär och vattnet är hårt.
    Jag matar med frusen artemia, tre olika sorters torrfoder, Sera Fishtamin och svarta mygglarver. Oavsett hur jag än kombinerar fodret händer ingenting med deras beteende.
    Akvariet är fullt av rötter och grottor.

Jag fattar verkligen ingenting. Finns det någon som gör det?
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Problemet kan ligga i att hanen är mindre än honan. Har själv fått den känslan, att om hanen är mindre, av en art där hanen ska vara större om de är jämngamla, så blir det inte riktigt rätt balans i paret, som om honan inte riktigt accepterar hanen, samtidigt som de väl är unga och oerfarna. Det är en teori jag har i alla fall.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• FeliciaC
      • March 2013
      • 71

Ursprungligen postat av Shepard
      Problemet kan ligga i att hanen är mindre än honan. Har själv fått den känslan, att om hanen är mindre, av en art där hanen ska vara större om de är jämngamla, så blir det inte riktigt rätt balans i paret, som om honan inte riktigt accepterar hanen, samtidigt som de väl är unga och oerfarna. Det är en teori jag har i alla fall.
      Hmm, detta låter ju rimligt. Jag har märkt att honan kan vara lite otrevlig mot hanen, just nu vill hon inte att han ska hjälpa till att gräva till exempel.

Men vad är då bäst att göra om jag vill ha Sajicayngel? Ska jag kanske köpa en liten hona och lämna bort min stora eller kan jag kanske ha två honor? Eller vänta tills hanen blir större, men det tar nog tid..
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

Kommentar

• Shepard
        • March 2003
        • 13992

Ja, det känns lite som att en större hona liksom inte tar en mindre hane på allvar.

Det ska ju egentligen vara rätt stor skillnad i storlek mellan könen hos sajica, så hanen bör bli större än honan vartefter. Har du köpt en mindre hane i efterhand? Om honan är ca 10 cm, så är hon väl mer eller mindre vuxen, men hanen är väl i så fall inte mycket mer än halvvuxen.

Om du skaffar en hona till så du får en hane och två honor, så kommer nog den ena honan att bli rätt jagad. Möjligen skulle du kunna ha två par, karet är ju ändå rätt stort. Du kan ju skaffa en hane och en hona till, och se om ett bra par bildas, och se'n byta in de som blir över.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...