Fjärilsciklider - känsliga för vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #46
    Då borde jag kunna andas ut, iom att fjärilarna inte tycks bry sig om siamensisarna och siamensisarna inte bryr sig om fjärilarna, samtidigt som de kan simma kors och tvärs utan att bekymra sig om varann.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #47
      Hur stora är siameserna nu?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #48
        Jag och ögonmått alltså... 10 - 12 cm. De är två eller tre år gamla, så de är vuxna och stora alltså.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #49
          Ok, ja, rätt stora, men den jag såg häromsistens var större, trodde inte de kunde bli så stora. Men det kanske funkar ändå, siameser är ju inte aggressiva mot andra fiskar, tänkte mer på deras aktiva beteende.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #50
            Det verkar inte störa fjärilarna - vad man kan se i alla fall. Sen kan det ju förstås bli helt annorlunda om de leker och/eller har rom/yngel (mot alla odds).

            Jag såg några siamensis i ett jättestort kar i väntrummet på ett sjukhus - de var verkligen groteskt stora, får mina att framstå som dvärgar. Så de kan bli riktigt rejäla, men mina tror jag inte blir så mycket större, möjligen tjockare kanske.

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #51
              Så förtjust i mina fjärilar att jag "råkade" köpa ett par till det andra akvariet idag.. oups...

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #52
                Hoppsan
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #53
                  Eller: vad naturligt och klokt tänkt ;-)
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #54
                    Haha, tack bluewing =)

                    Att kasta ut nästan alla andra invånare för att fylla på med fjärilsciklid, kardinaltetror och otocinclus vet jag inte om det egentligen är riktigt klokt. Även om det säkert är en naturlig utveckling, de är beroendeframkallande de små fjärilarna.

                    Synd bara jag inte fick den kanonfina hona jag ville ha, stod och glodde länge och fastnade för en specifik hona och hane, men honan beslöt sig för att satsa på friheten och hoppade ur håven när den nådde ytan. Tyvärr rakt ner i golvet. Verkade oskadd, men den fick ju gå kvar och en annan fröken följa med hem. Fin hon med, men....

                    Avdelningen säkert helt vansinniga funderingar - men skulle det kunna fungera med en snäll kampfiskhane i samma kar? 125 l. Ett större stim kardinaltetror, ett fjärilspar, fem otocinclus, 2 ancistrus. Och då ev en snäll kampfiskhane - är det helt kört eller värt att prova? (Han har annat boende han kan återgå till om det skulle visa sig inte fungera, men är det heeelt idiotiskt att ens fundera på det?)

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #55
                      Ursprungligen postat av Alexia
                      Avdelningen säkert helt vansinniga funderingar - men skulle det kunna fungera med en snäll kampfiskhane i samma kar? 125 l. Ett större stim kardinaltetror, ett fjärilspar, fem otocinclus, 2 ancistrus. Och då ev en snäll kampfiskhane - är det helt kört eller värt att prova? (Han har annat boende han kan återgå till om det skulle visa sig inte fungera, men är det heeelt idiotiskt att ens fundera på det?)
                      Tja, svårt att veta, kan gå, men kan också resultera i en kampfisk med trasiga fenor, om fjärilarna är lite för på. Du kan ju testa, och flytta honom om det inte går.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #56
                        Okej, men det är kampfisken jag ska oroa mig för med andra ord, det är han som står största risken?

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #57
                          Kampfiskar är förvisso territoriella, men är sällan särskilt aggressiva mot andra fiskar än andra kampfiskar. Däremot så är de långsamma, tack vare sina framodlade stora fenor, så revirhävdande fiskar, som ciklider, kan lätt skada kampfiskens fenor.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #58
                            Jag undrar om jag sabbade nåt nu... Det nya fjärilsparet tror jag endera lekt eller tänker leka, igår höll de vakt inne bland vallisnerian, turades om att vara där. Motade bort alla som kom i närheten. Honan hade lekröret ute, däremot inte hanen.

                            Idag simmade de runt lite random i karet, men när jag skulle byta ut lite växter (inte vallisen) så var de ettriga som attans på mig och försökte bita mig.. Inte sett några ägg eller nåt men ändå rädd jag förstörde nåt när jag bytte ut växterna?

                            I andra karet, det första paret, så de har fortsatt hålla sams, men honan började se väldigt mager ut så hon har temporärt flyttat till vilohem för att äta upp sig.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #59
                              ...låt bli att böka runt i karet och låt paret vara ifred, bara en vänlig förmaning Alexia

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #60
                                Sitt på händerna nu ett tag och låt det vara lite "hands of" nu ett tag så att de får komma till rätta
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...