Lämpligt sällskap till A. borellii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Lämpligt sällskap till A. borellii?

    Jag ska i veckan köpa ett nytt akvarium på 96-112 liter åt mina alldeles för många dvärgkardinalyngel(runt 80 st). Dessa har jag förgäves försökt sälja, utan att någon nappat tyvärr. De bor för trångt, och jag måste flytta över åtminstone hälften till det nya karet.

    Som vanligt går jag och drömmer om dvärgciklider, och undrar vad ni mer erfarna akvarister säger om kombinationen dvärgkardinaler och A. borellii? Det är så klart inte aktuellt att köpa ciklider nu, akvariet kommer vara överfullt ändå, men om jag har tur och lyckas sälja av yngel så...

    Om jag vill köpa 1+3 Apistogramma borellii 'Opal', hur många dvärgkardinaler kan jag ha kvar i karet då, tro?

    Tror ni att cikliderna skulle bli stressade och inte vilja leka av att ha andra fiskar runt sig, trots att det är små och snälla dvärgkardinaler? Jag vet att de inte äter yngel. Alls. I alla fall inte mina vuxna föräldrafiskar. De gjorde snabba utfall mot ynglena, tvärvände och verkade tänka "Hoppsan! Den får jag inte äta!" Därav alla dessa yngel! (Har jag nämnt att jag älskar mina dvärgkardinaler? )

    Har ingen stor erfarenhet av dvärgciklider, annat än ett impulsköp, i början av mitt akvaristliv, av A. viejita/macmasteri som slutade olyckligt tyvärr...

    Nå, detta är ju bara avlägsna förhoppningar i nuläget, men tänkte fråga ändå! Så att jag antingen kan släppa tanken på cikliderna helt, eller planera i förväg.

    Tacksam för alla svar, och rätta mig gärna om jag har fel!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har du kollat med de lokala butikerna om de tar emot ynglen?

    Angående att dvärgcikliderna skulle bli stressade av att ha småfisk i karet, så är det snarare tvärtom. Så kallade "dither fish" som stimmar runt och rör sig i de öppna delarna av karet är en fördel att ha, för att visa övriga, mer nervöst lagda invånare, att allt är frid och fröjd. Avsaknad av småfisk som simmar runt kan tolkas av t.ex ciklider som att det finns rovfiskar i närheten, och det kan göra dem skyggare.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...