Herichthys caprintis (pärlciklid) och jack dempsey i samma kar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Herichthys caprintis (pärlciklid) och jack dempsey i samma kar ?

    Har i princip alltid undvikit att ha alltför tuffa fiskar då jag föredrar harmoniska kar där alla fiskar kan känna sig trygga.På grund av detta är det inte många centralamerikanska ciklider som simmat i ens kar genom åren, undantaget är väl egentligen bara några stackars zebraciklider när man var barn..

    Någon gång i framtiden skulle det ändå vara kul att pröva på några snygga centralamerikaner, det är speciellt tre arter som intresserar mig, pärlciklid(herichthys caprintis), jack dempsey och Nicaraguaciklid. Går det ha dessa tre i samma kar(500 l eller större) utan att pärlcikliderna, som verkar vara mest elaka av dessa tre har ihjäl de andra?
    Senast redigerad av alumini; 27 October 2014, 08:38.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nog finns det en del fredliga centralamerikaner, i t.ex släktena Cryptoheros, Archocentrus och Thorichthys. Har själv ett par Thorichthys ellioti, som går i ett sällskapskar med bl.a scalarer, dolkstickstetror, Brochis splendens och Crenicichla regani. Förutom att de är fredliga och tar rätt små revir, så är de även mycket vackra. Har faktiskt haft ett zebrapar som höll sig rätt städade och på sin kant i ett sällskapskar, ihop med bl.a ett eldbukspar, och ett par Archocentrus multispinosa, där väl multispinosorna var de mest dominanta.

    Av de tre du nämner så är väl Nicaraguan den snällare, och har väl kanske med sin lilla mun lite svårt att bita tillbaka. JD brukar å sin sida inte vara lika ilsken som det påstås, den kanske hölls i för små kar i början, så att det är därför den fått det ryktet. Pärl/Texasciklid har jag ingen direkt erfarenhet av. Jag tror att det skulle funka att ha de tre i 500 liter eller större (ju större desto bättre), med rätt inredning, så att de kan skapa egna revir.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...