Lugna "majestätiska" skalarer - vilken sort passar bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Lugna "majestätiska" skalarer - vilken sort passar bäst?

    I tidigare akvarie-fas har jag gillat och provat på Discus.
    Inför nästa, med start i våras, fanns en outtalad tanke om att sikta mot Altum-skalarer.
    Tittar runt och har förstått att det varken är enkelt eller billigt med just Altum.

    Har oxå läst inlägg kring "Peru", "Manacapuru", o s v.

    Om man (för en stund...) bortser från Priset så har jag lite andra funderingar.
    Faktum är att jag aldrig sett Altum i verkligheten men jag har ändå fått för mig att sorten inte bara är utseendemässigt speciell utan oxå uppträder lugnare - mer majestätiskt (a la Discus) - än "vanlig Skalare".
    Är det korrekt?

    Å (oavsett svaret på den frågan), vilken annan Skalare-variant passar bäst in på ovanstående beskrivning?
    Using Tapatalk
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    #2
    Vill du ha det majestätiskt och lugnt så kan du nog bara ha ett enda par. Ett akvarium med flera par är som ett avsnitt av "grannfejden" eller någon annan relationssåpa... Ständigt bråk, käbbel och lite otrohet :-)

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      håller med T__B skalarer är inga lugna fiskar :P ha 1 par om du vill att de ska vara lugnt , annars skaffa 6 små o låt dem para sig som dem vill , blir lite bråk men fina är dem o värt det

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #4
        Är med på det, å det är ju de trista med Skalare (och Discus rätt mkt oxå) - att stimfiskbeteendet inte verkar kunna bli bestående.
        Inga skillnader i lynnet mellan ngn av de exemplifierade (eller andra) Skalare-sorterna då m a o?


        Skickas från min iPad via Tapatalk
        Using Tapatalk

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Icke lekande scalarer är väl rätt lugna, men har man många scalarer ihop, så kommer oundvikligen par att bildas, och då upphör ju lugnet, om man vill fortsätta att hålla dem i grupp. Men även discus kan ju gruffa en del sinsemellan.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Tikka
            • January 2014
            • 6

            #6
            Jag har 4 Dantumscalarer ,inköpta som ungdjur ,växt upp tillsammans och går i ett 300 l kar. Jag har tidigare haft Altum och de har precis samma temperament som dessa. Dantumscalarerna har bildat ett par och har lekt ett par gånger,då är de lite griniga men annars så funkar hela gruppen fint tillsammans. De är otroligt lugna,står mest still och funderar när de inte äter förstås. De går ihop med corydoras,rödmunstetror ,fjärilsciklider och amanoräkor . Mycket harmoniskt och fredligt kar
            Senast redigerad av Tikka; 10 October 2014, 20:03.

            Kommentar

            • TommySt

              • January 2014
              • 208

              #7
              Sedärja, tack för infon Tikka (det var precis sådan jag sökte).

              Beställde 4 Manacapuru (lev imorgon afton) å 4 Dantum (nästa vecka) så jag hoppas och tror på att jag ska bli nöjd. :-)


              Skickas från min iPad via Tapatalk
              Senast redigerad av TommySt; 15 October 2014, 18:16. Anledning: Skrev fel... Tikka inte Shepard var ju rätt.
              Using Tapatalk

              Kommentar

              • Tikka
                • January 2014
                • 6

                #8
                Kul! Bra val !Lycka till med dom

                Kommentar

                Arbetssätt...