Jag har kikat lite på Cryptoheros Nanoluteus och blivit intresserad av dem. Är denna hemskt ovanlig eller förekommer den i butik eller hos någon grossist?
Någon här som har den i sin ägo?
Jag har haft den, och den verkar rätt ovanlig. Han i butiken sa att han som kom in med dem hade fått åka till Norge för att få tag i den ena föräldern.
Bifogade filer
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound) Min profil Mitt galleri
Den vanligaste är nog sajica. Spilurum och septemfasciatus är två andra arter i samma släkte, men de är rätt ovanliga, särskilt spilurum. En annan liknande art, som också är rätt fredlig, är Archocentrus multispinosa.
Bifogade filer
Senast redigerad av Shepard; 21 August 2014, 13:24.
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound) Min profil Mitt galleri
Det känns som att det går lite i perioder hur vanliga en del arter är. Blir de för vanliga så minskar väl kanske intresset för dem tyvärr, ett tag, tills folk "återupptäcker" dem. Det finns dock fiskar som alltid är populära, och som alltid finns att få tag i, som scalarer. Sajican t.ex är väl en av de vanligare i släktet Cryptoheros, men det är inte detsamma som att butiker alltid har den inne.
Jag vill ha tag i en släkting till multispinosan, Archocentrus centrarchus, men det var bra längese'n jag såg den.
Multispinosan kan man ha med tåliga växter, och den rör nog inte äppelsnäckor, även om snäckornas spröt säkert kan se aptitretande ut.
Senast redigerad av Shepard; 22 August 2014, 20:44.
Det är spröten jag är rädda för. De växer inte ut igen och det finns risk att äpplet dör.
Jag antar att du har rätt i det där med popularitet hos fiskar. Jag gillar detta släktet men vill gärna ha någon art som inte syns dagligen och hos varenda akvarist. Det är däremot synd att det ska vara så svårt att få tag på något, speciellt här där jag bor. Det är samma fiskar i systemet, om och om igen. Jag har hållit koll på imazo och akvarieteknik ett tag och de verkar ha de vanligaste och samma fiskar hela tiden. Jag vill inte behöva nöja mig när det finns en längtan till annat, men hur ska man få tag på firrar när grossisterna är så enformiga?!
Tyvärr så går väl inte alla in lika hårt för hobbyn, och det tycks vara de som lite styr sortimenten i butikerna. Har de inte starka färger och ser ut som simmande smågodis, så vill de inte ha dem, verkar det som, och de tänker inte på att små outfärgade fiskar blir större och mer färgrika.
Håller med om att det är kul att ha rariteter, därför blev jag glad när jag hittade Cryptoheros nanoluteus.
Kommentar