Odla fjärilsciklider, svårt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    Odla fjärilsciklider, svårt?

    Jag har en dröm , en dröm om att odla fram en fjärilsciklid som är tåligare och även har en bra yngelvård tack vare att den har fått gå kvar hos sina föräldrar en tid efter kläckning. Sedan vill jag kunna skänka bort dessa till djuraffärer eller till och med komma överens om ett avtal. Jag tror ju faktiskt att de flesta djuraffärer vill sälja bra och robust fisk. Är detta möjligt? Ser ni några problem?

    Rent praktiskt så tänkte jag använda mig av såna här samla-lådor (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...978/#/30102974) på mellan 40 och 65 liter. Torv som bottenmaterial (även sand hos odlingsparet) för att sänka ph och köra svampfilter med små luftpumpar. Hur många olika kar borde jag behöva? Egentligen kanske det räcker med tre lådor till en början när jag bara har ett odlingspar? En låda för odlingsparet, en för yngel och en för lite större yngel. Den lådan för större yngel behöver nog vara 130 liter.

    Sedan tänkte jag fråga hur jag ska välja odlingspar. Vad kännetecknar en fin och tålig fjärilsciklid?
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker nog att man skall använda akvarier eftersom man inte har insyn i dessa plastbyttor och att de dessutopm är väldigt små.
    Sedan kan det vara svårt att hitta bra avelsmaterial eftersom det ofta är dålig kvalitet på de stammar som det avlas på (bpde på de asienodlade samt på svenskodlade). Det bästa är väl att satsa på vildfångat men de är dels svåra att få tag på och har ju inte heller samma färger som de framavlade så de kan dessutom vara lite svåra att sälja
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FeliciaC
      • March 2013
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag tycker nog att man skall använda akvarier eftersom man inte har insyn i dessa plastbyttor och att de dessutopm är väldigt små.
      Sedan kan det vara svårt att hitta bra avelsmaterial eftersom det ofta är dålig kvalitet på de stammar som det avlas på (bpde på de asienodlade samt på svenskodlade). Det bästa är väl att satsa på vildfångat men de är dels svåra att få tag på och har ju inte heller samma färger som de framavlade så de kan dessutom vara lite svåra att sälja
      Tack för ett bra svar. Vad tror du om att köpa en viltfångad hona och en odlad hane? Så får man ju lite styrka i generna men samtidigt en del av färgerna.
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av FeliciaC
        Vad tror du om att köpa en viltfångad hona och en odlad hane? Så får man ju lite styrka i generna men samtidigt en del av färgerna.
        Nja - det bästa är nog att köra det ena eller det andra - tror jag
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • FeliciaC
          • March 2013
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja - det bästa är nog att köra det ena eller det andra - tror jag
          Jaha okej, varför tror du det?
          Har faktiskt kollat in vad min lokala akvarieaffär kan ta hem, och tydligen kan man ta hem viltfångade fjärilar för ynka 69 kr. Känns nästan för bra för att vara sant? Är förövrigt Glaser som erbjuder dem.
          54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
          375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av FeliciaC
            Jaha okej, varför tror du det?
            Har faktiskt kollat in vad min lokala akvarieaffär kan ta hem, och tydligen kan man ta hem viltfångade fjärilar för ynka 69 kr. Känns nästan för bra för att vara sant? Är förövrigt Glaser som erbjuder dem.
            De har lite olika krav på vattnet, olika känsliga, lite olika färgade och olika bakteriekulturer
            Men testa gärna
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • FeliciaC
              • March 2013
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              De har lite olika krav på vattnet, olika känsliga, lite olika färgade och olika bakteriekulturer
              Men testa gärna
              Jag tänkte mig att jag skulle sänka pht till ungefär 6 i så fall så borde det passa till båda två. Men ja jag är lite orolig över bakterierna och eventuella parasiter. Ska prata med akvarieaffären då de har stor erfarenhet av just sydamerikanska ciklider och se vad de har att säga om min idé. Om jag testar så blir det en projekttråd här såklart!
              54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
              375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Nja, ett pH på 6 är utmärkt till VF men de som har odlats kommersiellt har ofatst odlats vid ett pH på 7-7,5
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  Testa!

                  Kommentar

                  • FeliciaC
                    • March 2013
                    • 71

                    #10
                    Kommer de odlade fjärilarna skadas av ett ph 6, eller är det bara försiktigare ikoppning som gäller?
                    Jag börjar planera lite nu, bor ju hemma fortfarande så när min familj hörde om mina planer började de leta efter lägenhet till mig hehe.. Men jag borde kunna få plats med flera mindre kar under mitt stora akvarium... Tänkte åka till IKEA och köpa en samla-låda imorgon först i alla fall för att testa om jag verkligen lyckas få ner Pht i mitt hårda vatten med enbart torv och eklöv. Tänkte sen köpa fosforsyra eller en liten burk ph minus för att använda i det vatten som jag byter med.
                    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Även om de odlade har odlats i högre pH, så mår de väl inte dåligt av att få det pH som är naturliga för dem i naturen?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #12
                        Måste man verkligen mixtra så mycket me ph för att odla fjärilar? Kanske räcker med att lägga i 5-6 catappalöv?

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Falconer
                          Måste man verkligen mixtra så mycket me ph för att odla fjärilar?
                          Nej.
                          Svårigheten ligger inte i att få dem att lägga ägg, eller att få äggen att överleva; svårigheten ligger i att få dem att inte äta upp ägg/ungar, och att mata de mycket små ynglen.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...