Schackbrädesciklid 110 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Schackbrädesciklid 110 liter

    Nu har jag bestämt mig för att prova på VF Schackbräden i mitt 110 liters. Jag har en Dorsigerus ett gäng rubintetror och några bruna pennfiskar kvar i mitt 240 liters som jag tänkt göra om nu. Kan dom fiskarna gå ihop med schakbrädorna i 110an? Alternativt köpa en hona till dorsigerahanen också. Annars får jag göra mig av med dom så schackisarna blir prio ett. Rubintetrorna tror jag iaf jag behåller ändå. Vad tror ni?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Schackbrädena är ju lite ömtåliga och jag tror att det kan bli problem att hålla dom ihop med dorsigerusen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Ok, då får schackbrädorna gå som enda ciklid i akvariet. Blir väl lugnare åt dom då. Tack för svar! Om jag skulle lyckas få dom att leka, är rubintetrorna en fara för rom/yngel?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Falconer
        Ok, då får schackbrädorna gå som enda ciklid i akvariet. Blir väl lugnare åt dom då. Tack för svar! Om jag skulle lyckas få dom att leka, är rubintetrorna en fara för rom/yngel?
        Ja de flesta tetror är ju rovfiskar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Tror ni det skulle gå bra om jag försöker trycka ner ph lite extra i mitt 240 liter och låta dom gå där med 2 Dorsigera; rubintetror och några bruna pennfiskar?? Eller går dom bäst för sig själva i ett mindre akvarium?
          Jag kan förstås stå över dorsigerus om det är så att dom är för tuffa mot dom.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Falconer
            Jag kan förstås stå över dorsigerus om det är så att dom är för tuffa mot dom.
            Jag har aldrig haft schackbrädor, och det är tänkbart mina dorsigera var extra snälla, men jag har svårt att tänka mig att dorsigera kan vara för tuff för i stort sett någon annan ciklid... Jag hade inte tvekat att hålla dorsigera med ultra-snälla småttingar som t.ex. Biotoecus, och jag har svårt att tänka mig att schackbrädor är ännu vekare.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...