C Sajica har lekt! Sen då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika vdB
    • April 2013
    • 28

    C Sajica har lekt! Sen då?

    Sen ca 3 dygn tillbaka vaktar honan (och hanen när det inte vankas mat) ett hörn i sällskapsakvariet på 200 l. De har satt romkornen på silikonet i hörnet och grävt ett grop nedanför. Nu jobbar honan på en grotta i sanden samtidigt som hon fläktar rommen och jagar bort obehöriga! Jag har en liten Iphonefilm som visar hennes tappra arbete men vet inte hur jag ska göra för att visa er den?

    Är grottan till för att samla ynglen i sen? Vad och hur ska ynglen matas med? Kommer föräldrarna att hålla sams? Jag hittade en äldre uppgift här på forumet om att den större av föräldern ibland gett sig på den mindre - är det vanligt?

    Ja frågorna är många - så alla info mottages tacksamt!

    /Annika vdB
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, förmodligen kommer ynglen att hamna i den grävda gropen. Nykläckt (eller färdigskalad) artemia funkar bra. Så länge det är ett par som är harmoniskt, och funkar bra tillsammans, så ska de inte börja slåss.

    Köpte själv ett sajicapar häromveckan, som är i lektagen, en väldigt fin, och hyfsad fredlig ciklid.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Annika vdB
      • April 2013
      • 28

      #3
      Vet inte om de är ett harmoniskt par då vi bara haft dem lite mer än en vecka! Honan som är mkt mindre verkar kunna "styra" hannen så hon själv är nöjd än så länge. Jag vet dock att han inte är att leka med då han trasade sönder den hona han delade påse med från Bromma hem till Linköping nu i påskas! Hon klarade sig inte tyvärr... Vilken slump att den lokala handlaren fått in några Sajica som de annars sällan har! Vi lyckades se ut en ny hona trots att fiskarna var mkt yngre och tydligen funkar de för tillfället iaf!

      Jag får försöka kläcka lite artemia (har bara gjort det en gång förut!). En annan gång vi nästan hade yngel köpte vi en flaska Liquifry - är det ngt som kan funka också? I så fall undrar jag hur man använder det egentligen?

      Lycka till med ditt nya par - Animaniac!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag upplever sajica som ganska lugna och harmoniska fiskar. Men par som inte kommer överens förekommer säkert. Och se'n tror jag att karets storlek, och sällskapet, också spelar roll. I för små kar kan jag tänka mig att de lättare ryker ihop, och om de har för lite (eller för mycket) att vakta ynglen mot.

        Tack det samma. De går ju i ett sällskapskar, så får se hur det går.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nu har mina i alla fall börjat med utgrävningar, och har lagt en fin hög med sand framför en rot.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Annika vdB
            • April 2013
            • 28

            #6
            Kul!


            Våra hade rom på hörnsilikonet i helgen (sen i torsdags tror jag). Honan vaktade samtidigt som hon flyttade gruskorn tillsynes för att få till ngt grottliknande. Igår satte vi in en kokosnötsgrotta som honan idag har "flyttat in" i. Ingen rom syns längre i hörnet och honan simmar in och ut, och hit och dit och flyttar fortfarande gruskorn lite random. Ibland ut från grottan och ibland hit till dit. Kan hon själv ha flyttat nykläckta yngel till grottan eller har de börjat om i grottan tro? Hur som helst är hon väldigt arg och energisk - väldigt underhållande!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hon kan nog ha flyttat in äggen i kokosnöten. Har också två kokosnötsskal i akvariet, varav det ena verkar ha hamnat i skottlinjen för deras grävande.
              Senast redigerad av Shepard; 05 May 2014, 21:48.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Såg att min hona tittade fram ur ett malrör förut, så jag misstänker att de har lekt därinne.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Annika vdB
                  • April 2013
                  • 28

                  #9
                  Spännande!

                  Vår hona har ju flyttat in i grottan sedan 2 dygn - nu har hon slutat gräva men är i grottan lååånga stunder och är ilsk när hon kommer ut. Är det ett tecken på att hon har rom/yngel där? Vi är lite oense om man törs lyfte på grottan och titta efter? Om de har frisimmande yngel (som behöver mat) tar hon väl med dem ut? Hur får man ner nykläckt artemia ner till botten där jag antar att ynglen håller till utan att det försvinner ut i vattenmassorna till de andra hungriga munnarna?

                  Frågor, frågor - hoppas ngn har svar...

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, förmodligen har hon yngel därinne. Och när de börjar simma, och börjar äta, så kommer de ut. Har du en artemiakläckare som man kan köpa i zoobutiker, så finns det en sil i mitten där artemian samlas, och man kan vända upp och ner på den, och för ner den till ynglen, och sprida ut artemian. Kör du med färdigkläckt artemia, kan du ta lite mellan fingrarna och stoppa ner till ynglen. Annars kan du ta ett litet mått, som man brukar få till fiskmediciner och vattenberedningsmedel, och lägga maten i den, och hålla den upp och ner, och föra ner den till ynglen, och se'n sprida ut det.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hur har det gått med dina sajica? Är rätt säker på att mina har ägg inne i malröret, honan tittade ut ur öppningen och liksom fläktade med kroppen, och hanen stod ovanför och vaktade.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Annika vdB
                        • April 2013
                        • 28

                        #12
                        De har fortsatt med samma beteende sen i onsdags så det finns nog yngel som inte är frisimmande där inne i grottan. Om äggen kläcktes när de försvann från hörnet i måndags så borde de vara frisimmande i morgon eller senast på söndag (enligt Zoopets fakta om arten). Tur att det är helg!

                        Vår hona fläktade i hörnet där rommen syntes så du har nog ngt på gång där i röret!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Jag lös in i röret med en ficklampa, och tyckte mig se att det satt ägg i taket.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Annika vdB
                            • April 2013
                            • 28

                            #14
                            Inget är som väntans tider... Grattis!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hehe, tack det samma. Sajica är en av mina favoritciklider får jag nog säga. Och så har jag chokladguramiyngel också
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...