Påfågel blir ensam. Märklig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Påfågel blir ensam. Märklig!

    Hey,
    För mer än 4 år sedan så köpte jag ett påfågel par. Dessa var uppväxta i ett stim om 6-7 stycken och fullvuxna. Paret i sig lekte och har lagt ägg ett flertal gånger under denna ~5 års period och jag har alltid varit rädd vad som händer om ena dör då jag vet med mig att det är en "parfisk". Nu har det hänt. Bukvattensot tog den ena fiskens liv. Vattnet är medicinerat och den andra påfågeln klarade sig. Under tiden den sjuka fisken mest legat på botten så har den friska fisken legat intill. Nu när jag tog ut den döda så blev den friska fisken tokig. Från att ha varit stilla liggande i ett par dagar så for han omkring i maxfart. Hugger på stenar, flyttar rötter och sveper omkring botten sanden från ena sidan akvariet till den andra sidan. Han har dessutom börjat hugga den enda andra fisken som är kvar, en choklad mal. Min fråga lyder vad jag ska göra? Kommer han lugna ner sig? En vän har ett kar med ett lekande par. Skulle det vara bättre om min Oscar fick gå tillsammans med dom 2?
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hur det kommer att gå är omöjligt att svara på.
    Du skall definitivt inte släppa ner den i vännens akvarium med ett lekande par
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Hur det kommer att gå är omöjligt att svara på.
      Du skall definitivt inte släppa ner den i vännens akvarium med ett lekande par
      Okej... nu ligger han bara på botten. Den glupska fisken som sticker till ytan på en hundradel så fort jag knackar på rutan för att visa att det är mat.. vägrar äta. har inte fått i sig något på flera dagar. Vad ska jag göra? Bara låta honom vara? Eller kan jag faktiskt påverka situationen på något sätt?
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är svårt att påverka situationen. Testa med att mata lite med det foder som tidigare var favoritfodret
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...