Könsbestämma Jack Dempsey ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Könsbestämma Jack Dempsey ?

    Jag har 4 Jack Dempseyciklider. Tänkte bara ha kvar två utav dem, han som hade dem sa att det var 2 hanar och 2 honor. Det är inte jag så säker på, men jag hoppas någon snäll själ här inne kan hjälpa mig, om det ens är möjligt att se skillnad på könen på de 3 mindre.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 01.JPG
Visningar: 1
Storlek: 137,5 KB
ID: 2184597Klicka på bilden för större version

Namn: 02.JPG
Visningar: 1
Storlek: 152,3 KB
ID: 2184598Klicka på bilden för större version

Namn: 03.JPG
Visningar: 1
Storlek: 124,5 KB
ID: 2184599Klicka på bilden för större version

Namn: 04.JPG
Visningar: 1
Storlek: 143,2 KB
ID: 2184601Klicka på bilden för större version

Namn: 05.JPG
Visningar: 1
Storlek: 139,6 KB
ID: 2184602Klicka på bilden för större version

Namn: 06.JPG
Visningar: 1
Storlek: 142,5 KB
ID: 2184603Bild 1 vet jag att det är en hane. Men går det att se på de andra 5 korten om det är hane eller hona ? Jag tror att bild4 och bild 6 kan vara honor, men är inte säker.

    Tacksam för svar
    Bifogade filer
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ett bra tips för att könsbestämma JD är att titta på de "prickar" i blått och grönt som pryder deras huvuden. Honorna har prickar ända fram över gällocken till munnen och under "hakan", hanarna saknar dessa.
    Sedan finns de där lite svepande beskrivningarna som att hanen har längre och spetsigare fenspetsar - men det kan vara lurigt att avgöra ibland ändå.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Rent allmänt ger väl hanarna ett större och kraftigare intryck, särskilt huvudet, men det är kanske inte helt lätt att se på halvvuxna individer. Hanarna har väl även fler blå prickar på kroppens sidor, och i fenorna.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        De är inte jättestora än så länge, men den ena är jag helt säker på att det är en hane. De andra är överlag ganska mörka i fägen, har inte kunnat urskilja så mycket prickar på dem överhuvudtaget, det är därför jag är lur på om det kan vara 3 icke dominanta hanar.

        Jag skall se om jag kan knäppa lite mer bilder på just huvudet, och se om man kan se något då. Kommer nog troligast ut bilder här också ...Om jag lyckas knäppa något bra då vill säga
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Här är en bild på ett JD-par jag hade för några år se'n, vet inte hur tydligt man kan se skillnaderna.
          Bifogade filer
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Dominanta hanen är utan tvekan en hane. Det ser jag både på färgen, fenorna och prickarna. Han saknar pricka helt och hållet på hakan och gällocken. Den ena av de mindre är troligtvis en hona, skall skilja ut dem imorgon när jag skall rescapa karet. Men den har mycket mer fläckar/prickar kring munnen och på gällocken.

            Skall fånga upp dem innan jag "river" karet oimorgon för att lättare kunna skilja ut dem. Tänkte försöka knäppa kort på dem då också
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            Arbetssätt...