Kakaduor och fjärilar, försöka få yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    Kakaduor och fjärilar, försöka få yngel.

    Har 2 kakaduor och tänker skaffa 2 fjärilsciklider i mitt 112 liters kar.
    Jag har även ett ancistruspar som går där...
    Skyddar cikliderna rommen från malarna eller kommer dom att äta upp den?
    Tänkte också flytta malaysiska sandsnäckor till karet eller kommer dom att äta rom?
    //Ante
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    #2
    Ingen som vet???
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Generellt så är det enklast att svara ja på båda frågorna egentligen. Ett bra par kommer att skydda rommen. Men fiskar med komplexare beteenden som parbildande och yngelvårdande är också individer. Så vissa par är smått fantastiska på allt från romläggning till yngelvård. De kan mot svåra odds lätt få upp en frisimmande yngelgrupp. Andra par glömde naturen utrusta med en instruktionsbok. Och dessa par kommer inte att lyckas med någonting egentligen mer än den inledande flörten.
      Det som är speciellt är ju att både ancistrus och sandsnäckorna är aktivast på natten och då sover fiskarna i perioder. En del använder då en nattlampa utanför akvariet som kan underlätta det hela eller någon mindre ledbelysning i karet.
      Men upplever att duktiga föräldrar fixar detta även i komplett mörker.
      Om jag nu berättat sånt som du redan vet och är självklara för dig menar jag inte att visa dålig respekt. Men i forumet finns ju många som inte kan detta och läser denna fråga och då tycker jag det är bra att ge lite "för mycket" info
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Sedan är ju Kakaduorna grottlekande, så jag gissar att du har en grotta med trång ingång till dem. Gärna lite dold. Då är också den rommen/yngel lättare att skydda. Fjärilarna leker ju öppet och behöver ju någon/några flata stenar att leka på. De får jobba hårt för att hålla rommen skyddad, men det gör ett bra par ofta också.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Hej,
          Om du vill fokusera på att få yngel så är det kanske bäst att hålla dig till en sort (dvs Kakaduorna) eftersom det blir rätt mycket revirstrider under rom och yngelvårdande period.
          Kakaduorna är tämligen enkla att få yngel med. Hannen kan mycket väl käka yngel när de är ca: 2-3 veckor så det kan vara klokt att flytta hannen (och ibland även honan) när ynglena är frisimmande.
          Ancistrusarna är romätare så dessa skulle jag inte ha i om jag vore du och om yngel är det viktiga.

          Kommentar

          Arbetssätt...