Grupp små blåciklider tillsammans med vuxen blåciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Grupp små blåciklider tillsammans med vuxen blåciklid?

    Vår hona har dött, och hannen är ca 15cm lång. Verkar ej gå att få tag i en vuxen hona. Så vad göra? Hannen ser inte ut att trivas super ensam, han går med andra vuxna stora ciklider: hantelpar, scalarer, en stor eldbukshanne. Ska jag sätta ned en liten grupp ungdjur blåciklider? Eller göra mig av m gubben, sälja?
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hittar du en könsmogen hona så tror jag inte att det spelar så stor roll att hon är rätt mycket mindre, de kommer nog att leka ändå. Men det är kanske bättre att ha ett jämngammalt par, för om hanen är mycket äldre, så kommer ju han att dö ifrån honan också så småningom.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #3
      Hannen är nog inte så gammal, köpte honom för ett drygt år sedan. Han var ganska stor då, kanske runt 7-10 cm, men vet inte vad det innebär i ålder. Sen är de ju så svåra att könsbestämma...
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hanarna är i regel större, kanske syns det mer på unga/halvvuxna individer, när de blir äldre kanske honorna växer ikapp lite.

        Några bilder på ett par jag hade, där man ser rätt tydlig skillnad i storlek. Men det kan ju vara svårt att se om man inte har en hane och en hona att jämföra med.
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          Ganska precis så där såg vårt par ut, honan var liksom lite lägre och mindre.
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          Arbetssätt...