blanda scalare och fjärilar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte81
    • January 2014
    • 48

    blanda scalare och fjärilar!?

    kan man ha både fjärilsciklider och scalarer och regnbågsciklid ihop i samma akvarie!? hur fort växer scalarer? har inom en framtid tänkt köpa ett större akvarie men vill köpa scalarer nu, kan man ha dom i ett 150l i nåt år om man köper dom ganska små?
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Jag är nästan säker (då jag inte har haft denna kombination själv) att det kommer gå bra dock så tycker jag att man ska köpa karet före fisken. det lär nog gå hyffsat snabbt för dom att växa ur ett 150l (allra helst om du köper Altum).

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #3
      Jag har haft fjärilciklid och scalarer tillsammans en gång. Dock var det Boliviansk fjärilsciklid och den blir något större... vet inte om det spelade någon större roll i att det gick så bra tillsammans. Scalarer, om du köper dem när dem är i en 50-örings storlek, så kan du även ha dem med tetror som tex kardinal. Då dem växer upp tillsammans med dessa småfiskar så kommer dem inte se tetrorna som potensiell mat när dem är fullvuxna utan tetrorna har blivit "som en del av inredningen". Att dock sätta ner nya små tetror (tex) till fullvuxna scalarer går inte. De blir godis för scalarerna på en gång!

      Kommentar

      • Samawi
        • January 2014
        • 131

        #4
        Här kan du till och med se att det fungerar Är en bild från mitt 340 Liters kar för kring 6 år sedan tror jag.
        Men som sagt, Scalarerna var som 50-öringar när jag köpte dem.

        Kommentar

        • matte81
          • January 2014
          • 48

          #5
          ja det är kanske lika bra att köpa ett större först!

          Kommentar

          • matte81
            • January 2014
            • 48

            #6
            Ursprungligen postat av Samawi
            Här kan du till och med se att det fungerar Är en bild från mitt 340 Liters kar för kring 6 år sedan tror jag.
            Men som sagt, Scalarerna var som 50-öringar när jag köpte dem.
            http://24.media.tumblr.com/7e41d3d81...40zo1_1280.jpg
            haha ja där ser man! får nog vänta med att handla in såna då ändå men är fina fiskar så man blir ju sugen!

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #7
              Och ang om du kan ha Regnbågsciklid tillsammans med Scalarer så har jag aldrig haft exakt den kombinationen men jag har haft ett par kakadua ciklider i samma kar och det var aldrig några problem.

              Kommentar

              • matte81
                • January 2014
                • 48

                #8
                ok det får bli att vänta på ett större kar nu ändå så får man testa sen men tack för svaren

                Kommentar

                • Samawi
                  • January 2014
                  • 131

                  #9
                  Okej, det låter väl som en god ide

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Jag har haft det i några månader. Kan bara konstatera att dom skiter fullkomligt i varandra.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • matte81
                      • January 2014
                      • 48

                      #11
                      ok bra att veta tills jag köper större!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...