Fråga ang Hantelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samawi
    • January 2014
    • 131

    Fråga ang Hantelciklid

    Hade två Guldhantlar som jag förmodar är två tjejer. Sedan hade jag även fyra stycken, något mindre, readshoulders innan jag skaffade ytterligare två rödbukade hanteciklider till mitt kar. Detta då jag misstänkte att endast en av de fyra readshoulders var en hanne och ville ha någon till av samma kön med lite storlek. Tyvärr jar jag letat runt en hel del i närheten och inte hittat någon av varken guld eller readshoulder med lite storlek. Så det fick bli dessa två. Tyvärr har det blivit så nu att en av de nya rödbukade hantlarna (som jag är väldigt säker på är en hanne) har börjat bråka väldigt mycket med alla de andra. Han jagar dem konstant. (alla förutom guldhantlarna som är störst) Dock jagar han även den andra rödbukade hanteln som är större än honom själv. Men nu står de flesta och trycker i bakgrunden eller i olika hörn i karet och detta känns ju inte så kul. Brukar Hantelciklider hålla på så här? kommer det lugna ned sig med tiden? han har ju iofs bara varit i karet i 3 dagar. Skulle gärna vilja ha lite info om detta så jag vet om jag ska lämna tillbaka honom eller det kanske helt enkelt är så att alla hannar beter sig på det här viset?
  • Samawi
    • January 2014
    • 131

    #2
    I morse såg jag nu att den rödbukade hantelcikliden som är så aggressiv har nu fullt med märken på hela kroppen! Den andra rödbukade, men något större, hanteln har förvisso också märken men inte alls i samma grad. Såg dem senast igår och då, istället för att den större blev jagad av den mindre så skakade dem på sig och höll på. dem båda var öven väldigt mörka i färgen och är även idag något mörkare än vanligt. Dock verkar dem att se ut att må väldigt bra. Men den aggressiva ser förj*vlig ut och jag undrar nu vad jag borde göra? Är detta normalt bland hantelciklider?!? Mina 6 hantlar tidigare har ALDRIG hållit på på detta viset. Hjälp!

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #3
      Glömde dock att påpeka att det är endast på ena sidan av kroppen den aggressiva hanteln ser riktigt bedrövlig ut!

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Låter som du borde dela på dem så ingen kommer avlida. Jag har hantelciklider och de visar oftast aldrig något aggressivt beteende förutom när de har yngel. Men inget överdrivet aggressivt.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Samawi
          • January 2014
          • 131

          #5
          tack henrikl för ditt svar. Har ju samma uppfattning som du att hantlar iprincip inte visar något aggressivt beteende. Innan jag satte i dessa två rödbukade hantlar var det otroligt fridfullt i karet. Satte i dessa då jag misstänkte att jag endast hade en hanne på 5 hantlar. Men jag ångrar mig bittert nu.
          Ringde ner till djuraffären och hörde om han hade några tips på hur jag skulle kunna lösa den här situationen. Han gav mig rådet att göra om i karet så att eventuella revir "försvinner" och att fixa mer som två 'läger' i vardera ände med sten eller rötter istället för en 'bas' som jag hade det. Men detta garanterade givetvis ingenting men det kunde vara värt att testa.
          Så ikväll blev det till att möblera om i karet. Dock märkte jag absolut ingen skillnad på den aggressiva rödbukade hantelns beteende. Tycker snarare att fler och fler av mina så underbara och lugna hantlar har blivit mer aggressiva. Tänkte jag skulle låta det vara ikväll och i natt för att se hur det verkar vara i morgon. Är det exakt lika så återstår det endast att antingen sepparera på dem som både du henrikl och zooägaren tipsade om... dock har inte jag möjlighet att sätta den aggressiva i ett annat kar. Eller så är sista och absolut hemskaste alternativet att döda honom. Kom dock överens med zooägaren att jag skulle höra av mig igen om det inte blev bättre för att se om det finns något mer att göra... dock verkade inte han så sugen på att ta emot den...
          Usch detta är inget roligt läge

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Jag har Hongi som blev aggressiv och bet nästan ihjäl en annan skräckslagen fisk. Jag köpte en yngelkasse och låter Hongin bo där tills den svage repat sig. Hoppas de har "glömt" sina kontroverser när jag släpper ut Hongin. Tyvärr hittade jag min nya Hongi hane död imorse. Det har varit psalm mässande över toastolen imorse!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #7
              Tack för dina erfarenheter Juni även om din sista aktivitet var hemskt tråkigt att höra om!
              Förväntade mig dock att det var vad som skulle stå på mitt schema idag också, men det här ser faktiskt lovande ut nu! Peppar peppar...

              Vaknade i morse och var beredd på det värsta.. då den aggressiva hanteln hade fått så otroligt många bett natten innan! Och inte hade han lugnat ned sig något igår kväll innan läggdags och ommöbleringen i karet. Så ja... nog höll jag tummarna men jag kände mig väldig beredd på att ta upp honom idag. Men milda matilda! Han hade inga fler bett idag OCH han har lugnat ned sig! Simmar omkring nu även bredvid den andre rödbukade hantel och gör ingenting. Hela hans beteende känns mer harmoniskt. hittills, under snart en timmes observation med lite frukost, så har han endast jagat undan någon av redshoulder hantlarna... MEN snällt. Inge hets och långa jagningar. Åååh så skönt att se detta!! gör mig sååå glad! Dock ropar jag inte hej ännu. ska ge det någon dag innan jag pustar ut.

              Så med andra ord testa alltid att möblera om akvariet ni som får problem med någon fisk som verkar extra aggressiv än vad dem ska vara! Alltid värt ett försök! Nu håller vi tummarna att stämmningen i mitt kar fortsätter hålla sig!
              Senast redigerad av Samawi; 07 March 2014, 08:53.

              Kommentar

              • Samawi
                • January 2014
                • 131

                #8
                Känner mig riktigt kluven nu! Det gick bra hela det dygnet men sen igår var han lika aggressiv igen. Så jag var nära att plocka upp honom men tänkte att jag ger det i alla fall till i morgon.
                Så nu idag vaknade jag tidigare än akvariet och låg och kikade lite på vad som hände i mörkret. Jag såg att i nu när akvariets lysen inte var på var det ombytta roller!! Den andra rödbukade hanteln som varit ett offer hade tagit över helt.. det liplockades hejvilt och jag tyckte dock mig antyda att det såg ut som herrn var lite småförtjust i en av guldhantel-tjejerna. Jaha... vad gör man nu? Tänkte jag... Sedan gick lyset på och som i ett trollkast vart det ombytta roller igen! Så nu har den aggressiva rödbukade hanteln makten igen. Och åter ställer jag mig själv frågan vad gör jag nu?! dem får ju en hel del märken på kropparna och det är lite stressigt i akvariet... Hur lång tid brukar rangordning ta annars? om jag ska ge dem en chans att klara upp det själva?

                Kommentar

                • Samawi
                  • January 2014
                  • 131

                  #9
                  Dock är mina båda guldhantel-tjejer som små
                  poliser i akvariet. När det liplockas åker de dit och försöker bryta händelsen. Och jagas någon för hårt åker de in i mellan och bryter... Lite lustigt att se och kanske kul info att dela med mig Dock så är dem aldrig våldsamma

                  Kommentar

                  • Samawi
                    • January 2014
                    • 131

                    #10
                    Det blev tyvärr så att jag blev tvungen att ta bort den aggressiva rödbukade hantelcikliden. Mycket tråkigt.


                    Men efter att han försvann (kring ett dygn sedan) så har den kvarvarande rödbukade hannen och en av mina guldhantlar fattat tycke för varandra. Nu undrar jag om jag ska låta dem leka och greja hur dem vill eller om jag borde sätta stopp för detta på någotvis? Vet inte hur synen är när det kommer till odling av olika sorter :S

                    Kommentar

                    • Samawi
                      • January 2014
                      • 131

                      #11
                      Hantelparet lägger ägg just i denna stund! mycket roligt!
                      Nu är det ju faktiskt så att dem går i ett sällskapskar med flera andra hantlar, 4 botior och två L-malar. Ska jag lämna någon liten lampa på bredvid akvariet under nätterna för att öka chansen till att äggen klarar sig?
                      Givetvis är jag medveten om att detta är deras första gång och att risken är stor att dem själva äter upp äggen/eller helt enkelt inte lyckas.

                      Kommentar

                      • henrikl
                        • November 2012
                        • 639

                        #12
                        Ursprungligen postat av Samawi
                        Hantelparet lägger ägg just i denna stund! mycket roligt!
                        Nu är det ju faktiskt så att dem går i ett sällskapskar med flera andra hantlar, 4 botior och två L-malar. Ska jag lämna någon liten lampa på bredvid akvariet under nätterna för att öka chansen till att äggen klarar sig?
                        Givetvis är jag medveten om att detta är deras första gång och att risken är stor att dem själva äter upp äggen/eller helt enkelt inte lyckas.
                        Har du andra hantlar i karet kommer ynglen nästan garanterat bli uppätna om det kommer några. Mina yngel överlevde bara några dygn och sedan var de uppätna. Vill du spara yngel gäller det att flytta dem så snart äggen blivit frisimmande yngel.
                        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                        Kommentar

                        • Samawi
                          • January 2014
                          • 131

                          #13
                          jo, det är jag beredd på. Har ett yngelkar hemma som jag möjligtvis kommer använda om dem ens lyckas ta det så långt
                          har visserligen haft yngel som har överlevt mina hantlar i detta kar tidigare. Dock inte hantelyngel.

                          Kommentar

                          • Samawi
                            • January 2014
                            • 131

                            #14
                            Filmade en liten stund för den som är intresserad
                            Dock har min L204 valt helt fel väg att vandra

                            Kommentar

                            • Samawi
                              • January 2014
                              • 131

                              #15
                              Än så länge verkar allting gå bra. Äggen är kvar och intresset från hantlarna har inte minskat ännu. Tycker dock att honan simmar iväg lite långt ibland och har inte direkt brottom tillbaka. Däremot när det var matdags så turades dem om
                              att sköta äggen. Den ena simmade iväg och åt och sedan byttes dem av
                              ska bli spännande att se hur långt dem lyckas första gången!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...