Scalare som leker varje vecka..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melina
    • April 2002
    • 139

Scalare som leker varje vecka..

Hej,
    Jag undrar hur ofta scalarer brukar leka. Jag har ett marmor lekpar som leker varje vecka, utan att överdriva! Det går knappt en vecka innan nästa lek kommer. De är väldigt duktiga, första gången de la rom klarade rommen sig hela 7 dagar. Men alltid på sjätte eller sjunde dagen blir den uppäten. Direkt efter kommer nästa lek. Ska det verkligen vara så? Börjar bli lite orolig att honan inte kommer orka med det, fast hon ser ut att må bra.

Mvh Melina
    Mvh Melina
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

Mina leker med lite mer än en månads mellanrum, men då blir det yngel av äggen. Att dina leker så ofta är att det inte blir några yngel.
    Oscar Cederqvist

Kommentar

• Melina
      • April 2002
      • 139

Förut lekte de med en månads mellanrum men nuförtiden är det väldigt ofta. Vad kan man göra åt saken? Någon som har nån ide?
      Mvh Melina

Kommentar

• Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

Sära på dem? Sätt i en fisk som stör dem.
        Oscar Cederqvist

Kommentar

• Melina
          • April 2002
          • 139

Fortsätter på samma tråd, sen sist har de lekt tre gånger till och jag är uppe i typ 30 gånger nu känns det som och fortfarande misslyckas de med sin rom. Jag har börjat tänka på om artificiellt skulle vara en lösning. Föräldrarna är så himla vackra och det är så sorgligt att de fortfarande inte har klarat av det. Jag ska prova artificiellt för att se om det kanske är något fel på någon av föräldrarna eller rommen. De la rom igen ikväll, hur gör man när man ska kläcka artificiellt? Ska man tillsätta nåt medel i vattnet?

Mvh Melina
          Mvh Melina

Kommentar

• gosatta
            • December 2002
            • 2669

jag skulle säga att om äggen inte är kläckta efter 7 dagar så är dom nog inte befruktade, skalarers ägg kläcks väl inom 4 - 5 dagar eller är jag ute och cyklar?
            /Mats Åhrman
            http://www.gosatta.org
            http://www.stockholmsciklidklubb.com
            http://www.ciklid.se

Kommentar

• Inge Ting
              • July 2003
              • 239

1. Det kan vara två honor som leker, då blir inte romen befruktad.
              2. Mitt gammla Scalare par lekte ett tag, de vårdade alltid ägg men när ynglen kom åt de upp dem, alltså fick man vara snabb med att ta med sig (ofta pumpen eller rutan) det föremål där de laggt rommen till ett annat akvarium. Var noga då att hela tiden ha ynglen i vatten och låt dem inte komma över ytan. Kläck sedan artemia åt dem som är uppskattad=). Fick bara upp ett yngel till vuxen ålder (som senare insjuknade) vet ej om det var när de fick se sitt vuxna yngel om de blev för gammla, men efter ett tag slutade de leka helt plötsligt och nu är hoann även död.
              Ingenting

Kommentar

• gosatta
                • December 2002
                • 2669

Jag skulle säga till er som vill odla skalarer. Köp VF exemplar eller f1 eller sådana som ni vet är uppväxta med sina föräldrar.

Föder ni upp dom artificiellt så bidrar ni bara till att avla sönder skalaren enu mer så att inga odlade skalarer i framtiden kommer kunna ta hand om sina ungar.

ps.
                eller ge dom fler chanser, lååååååångt ifrån alla ciklider klarar av att få upp sina yngel eller ägg första gången, många kan kräva 10 20 försök.
                ds.
                /Mats Åhrman
                http://www.gosatta.org
                http://www.stockholmsciklidklubb.com
                http://www.ciklid.se

Kommentar

• Mariaa
                  • January 2002
                  • 591

Hej!
                  Jag har ett Scalare par som har lekt många gånger (säkert ca 20-30 gånger) under ca 1 års tid. De första gångerna la de en rad med ägg, åt upp dem, lade en ny rad med ägg och åt upp dem och så höll de på. Jag lät dem vara och nu har de äntligen lyckats kläcka en kull helt på egen hand i ett akvarium på 540 liter med bl.a. 5 st Scalaret till, Palettciklider och Siamesiska algätare + massa malar. Jag var så lycklig så jag viste inte vart jag skulle ta vägen. Äntligen hade mina Scalarer lyckats. Tycker inte att man ska ta ägg eller yngel från sina föräldrar. Det är ju därför Scalarer är så dåliga på att ta hand om sina bebisar. Varför föra det vidare?????
                  Mvh Maria

Kommentar

• Melina
                    • April 2002
                    • 139

Ja det låter vettigt, ska nog låta de försöka ett 10-tal gånger till. Arificiellt är något jag helst inte vill prova heller. Jag är säker på att det är en hona och en hane då de vid vissa tillfällen klarat av att inte äta rommen på 6-7 dagar, men så fort ynglen börjar röra på sig blir de uppätna av hanen. Oftast är det hanen som äter upp rommen annars också efter 2-3 dagar, så jag funderar på att ta bort hanen den här gången och prova om det blir bättre då, skulle det vara nån ide?
                    Mvh Melina

Kommentar

• Holgersson
                      • January 2003
                      • 177

Mitt scalare pars yngelvård fungerade bättre när det var annan fisk i akvariet. Precis som att de då blev triggade av att vara vaksamma hela tiden.

Mvh Andreas

Kommentar

• Vanjus
                        • May 2003
                        • 40

kan de leka fast de ä av samma kön?! oj då.. jag ha ett par flerfärgade scalarer (vit, silver, svart, orange, rött, blå å grönt e de färger de skiftar i), jätteläckra! de har lekt en gång, det var inte planerat jag skulle bort dan efter... de åt upp äggen =( kan man se om äggen är befruktade?
                        *~::MINA HUNDAR ÄR DET BÄSTA MED LIVET::~*

Kommentar

• Melina
                          • April 2002
                          • 139

Äggen blir oftast vita ganska snart efter att de har lagts om de inte är befruktade. Om äggen är det så har de en beige-brunaktig färg.
                          Mvh Melina

Kommentar

Arbetssätt...